Klarna får millionbot

Klarna Bank AB får en bot på 7,5 millioner svenske kroner for å ha gitt ufullstendig og til dels misvisende informasjon om behandlingen av folks personopplysninger i 2020.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Dette er konklusjonen fra den svenske Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Siden 2019 har den undersøkt betalingsselskapet Klarna. Klarna Bank AB bøtelegges med 7,5 millioner svenske kroner for ikke å ha etterlevd flere krav i GDPR-regelverket, skriver Shifter.

Klarna har løpende endret hvordan de har behandlet informasjonen under granskningsperioden, men beslutningen er basert på den informasjonen som ble gitt våren 2020, ifølge IMY, skriver Shifter.

– Det er viktig at den informasjonen som Klarna gir om hvordan selskapet behandler personopplysninger er korrekt og så fullstendig som mulig. Her har vi sett brudd, uttaler jurist Hans Kärnlöf som har ledet granskningen, ifølge nettstedet.

– At lovkravene oppfylles betyr ikke nødvendigvis at man som konsument opplever informasjonen som tydelig og enkel å forstå. Derfor har Klarna opprettet en informasjonshub på sine hjemmesider der vi informerer om hvordan vi samler inn personopplysinger og hvorfor, skriver Klarna blant annet i pressemeldingen.

Saken er oppdatert 30.mars 08:49 med en kommentar fra Klarna.

Kjøp nå, betal senere-tjenesten Anyday vil vokse i Norge

Instabank om Lunar-tilbudet: – En «perfect match»

Forbrukertilsynet: Kjent problemstilling at kjendiser blir misbrukt i reklamer for krypto

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også