Norske kapitalforvaltere satser på flyselskap som ennå ikke har forlatt redet

En sterk tro på økonomisk rekyl, ikke minst innen reiser, får norske fondsforvaltere til å se mot ferske flyselskaper.
Forvalter Dag Hammer i DNB Asset Management.
Forvalter Dag Hammer i DNB Asset Management.

To nye flyselskap har sett dagens lys under en pandemi som i stor grad har gjort det umulig å fly noe sted. Både Flyr og Norse Atlantic håper på å kunne utfordre henholdsvis kort- og langdistansemarkedet når Norge og andre land åpner opp igjen.

Norske kapitalforvaltere tror også at både nordmenn og andre, som har spart og satt av rekordmye penger i løpet av pandemien, er klare for å fly når samfunnene åpner.

Delphi Fondene har med sitt Delphi Nordic-fond gått inn i Flyr og Norse Atlantic med tilsammen 140 millioner kroner, som er den nest største investeringen i fondet.

– Vi har dreid fondet mer i retning av «gjenåpningsaksjer». Når vi tenker på gjenåpningen er den direkte linken fly og reise. Både Norse og Flyr starter opp nå uten gjeld, samtidig som de har halverte leasingkostnader og kan ha langt større fordeler på kostsiden enn andre selskaper, sier forvalter Andreas Lorentzen i Delphi Fondene til E24.

Delphi mener det ikke er større risiko knyttet til et flyselskap i oppstartsfasen enn det er til andre oppstartsselskaper uten et produkt i markedet.

DNB SMB er et annet fond som har investert i de to selskapene. DNB har gått inn med 130 millioner kroner i de to flyselskapene.

– Selskapene er nye, men det er veldig erfarne mennesker som står bak selskapene. Jeg har sett etter hvem det er som tjener på at samfunnet normaliserer seg igjen, og flyselskaper er åpenbare kandidater her. Norske flyselskaper har ikke beveget seg så mye på en ventet gjenåpning, men det har veldig mange utenlandske flyselskaper gjort, sier forvalter Dag Hammer i DNB Asset Management.

Han peker på at både Norwegian og SAS har sine respektive problemstillinger å håndtere frem mot gjenåpningen.

– Flyr og Norse har muligheten på å spille på at andre har problemer. Vi har puttet mer penger i Norse rett og slett fordi jeg er usikker på om det er plass til 4–5 flyselskaper i Norge. Flyr og Norse har fått gode avtaler på fly, så kostnadsbildet ser veldig interessant ut. Dette kombinert med personene som står bak er grunnen til at vi har gått inn, sier Hammer.

Skar i Nordnet: – Aksjelånsprogrammet handler om demokratisering

Finanstilsynet kritiserer Arctic Securities

Storebrand ønsker flere kvinnelige søkere til teknologi- og kapitalforvaltningsrollene  

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også