Kun ett forsikringsselskap velger gjenoppbygging over kondemnering av skadde biler

Antallet kondemnerte bilder øker i Norge, men oppfatningene om hva som er mest bærekraftig å gjøre med skadde biler spriker noe.
Illustrasjonsbilde. Forsikringsselskapene velger i stadig økende grad å høste brukbare deler fra kondemnerte biler før de vrakes. | Foto: Colourbox
Illustrasjonsbilde. Forsikringsselskapene velger i stadig økende grad å høste brukbare deler fra kondemnerte biler før de vrakes. | Foto: Colourbox

De fem største forsikringsselskapene i Norge innenfor kjøretøy dekker omtrent 80 prosent av alle person- og varebiler i Norge. I 2022 kondemnerte disse selskapene 14.225 biler, en økning på fire prosent fra 2021, skriver Bilbransje24.

De kondemnerte bilene vil enten blir demontert og høstet for brukbare deler og deretter vraket, eller de blir solgt til gjenoppbygging. 

I 2022 ble 86 prosent av de kondemnerte bilene vraket eller demontert og vraket. Det er fire prosentpoeng mer enn i 2021.

Tryg, som også står bak merkevarene Enter og Codan, sendte 1158 biler til gjenoppbygging i 2022 (33,2 prosent). Nestemann på listen er Fremtind med 311 biler (10,8 prosent). If vraker hele 95 prosent av de kondemnerte bilene.

Styrt utvikling

For forsikringsselskapene er denne utviklingen i stor grad i tråd med hva de ønsker. Høsting av brukbare deler før vraking gir flere brukte deler til bruk i reparasjoner, som er mer bærekraftig enn å bruke kun nye bildeler. Det gir også mer arbeid til de verkstedene forsikringsselskapene samarbeider med. 

Tryg har også diskutert dette i utarbeidelsen av sin bærekraftstrategi. Der landet de på at det ikke alltid er mest bærekraftig å demontere og vrake, fremfor å gjenoppbygge. 

– Fossil-bilene, og spesielt de eldre, tas nok ut av trafikken litt raskere enn før. Når det gjelder elbiler er vår vurdering at det mestmiljøvennlige er å holde disse bilene lengst mulig på veien, sier Einar Brenna, teamleder innkjøp hos Tryg Norge til Bilbransje24.

Han understreker at dette fortsatt er strategier under uvikling som kan endre seg over tid. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også