Kjører med sommerdekk på vinterføre
![Selv i januar og februar får forsikringsselskapene inn biler som har vært involvert i ulykker mens de kjørte på sommerdekk. | Foto: If](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14610860/eah29t/ALTERNATES/schema-16_9/59afb290-ff7b-42fb-8c70-f2f10638d677-w_960.jpg)
Det er en økning på 7,3 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 24 000 If-forsikrede biler vinteren 2021/2022 i Norge.
– Flesteparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Clementz sier mange drøyer for lenge med hjulskift for vinterføre.
– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører, sier Clementz i en pressemelding fra If.
Det er store forskjeller i dekkbruk mellom fylker og regioner i Norge:
Sist vinter var det Agder (16,7 prosent), Rogaland (16,6 prosent) og Møre og Romsdal (15,6 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel ved bilskader på vinteren, viser skadestatistikken til If.
Høyest piggdekkandel hadde Troms og Finnmark (84,3 prosent) og Nordland (78,1 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen.
På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigger, troner Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 82 prosent og 78,9 prosent sist vinter.
If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved skadetaksering i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 24 159 personbiler, varebiler og bobiler ved skadetaksering. 3278 av disse hadde sommerdekk på bilen.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra Finans Norge.
Regresskrav fra KLP: – Standardprosedyre ved mangelfull ledningskapasitet