Denne svindelformen har tidoblet seg

– Siden 2020 har vi sett en tidobling i antallet personer som har fått kontoene sine tømt etter svindel med BankID, sier Tina Jerstad i Tenerity.
LURT: Mange lures til å gi svindlerne tilgang til kontoene sine. Metodene blir stadig mer utspekulerte. | Foto: Frende
LURT: Mange lures til å gi svindlerne tilgang til kontoene sine. Metodene blir stadig mer utspekulerte. | Foto: Frende

Tenerity er et selskap som hjelper folk som har blitt rammet av ID-tyveri. Jerstad påpeker at veien til folks sparepenger oftest går gjennom dem selv, ikke selve BankID-tjenesten som hackes.

– Og folk bidrar til svindelen selv, uten å vite det, sier hun.

Ni av ti

Ifølge Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring, er svindel som foregår i sanntid vanskeligere å stoppe og kan skje hvem som helst.

– Derfor er det viktig at alle vet hvordan de skal oppdage og håndtere et svindelforsøk mot seg selv, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring.

En undersøkelse Norstat har utført for Frende viser at hele 9 av 10 har blitt kontaktet av svindlere.

– Forsøkene foregår i ulike kanaler, som e-post, SMS eller telefon, sier Ingebrigtsen, og legger til at de forventer at trenden bare vil øke i tiden fremover.

Dette er noe Økokrim også påpeker i sin trusselvurdering for 2022.

Nye metoder

Måten svindlerne jobber på i Norden har utviklet seg mye på få år.

– Det er ikke lenge siden svindelen hovedsakelig foregikk ved at tyvene brukte offerets fødselsnummer til å kjøpe varer på nettet som de solgte videre, sier Jerstad.

Offeret fikk regningen, men det var sjelden at den overgikk 100 000 kroner.

– Det tok også tid før svindelen ble oppdaget, siden offeret ikke luktet lunta før en faktura dukket opp for kjøp gjort på nett. Denne typen svindel ser vi mindre av i dag, sier Tina Jerstad.

En viktig bidragsyter til det er innføringen av sikkerhetsregler for netthandel, som i stadig større grad krever forskuddesbetaling og autentisering med med BankID.

– En annen forklaring er at det ikke er like store summer å tjene på denne typen svindel som med nyere metoder, sier IT-sikkerhetssjefen til Frende.

Utspekulerte

– Svindelmetodene som brukes i dag er oppfinnsomme og utspekulerte. Vi ser at mange bruker kanaler vi stoler på som SMS, Whatsapp eller Messenger. Svindlerne utgir seg for å være en du kjenner eller stoler på og budskapet er ment til å vekke følelser hos deg, sier Tina Jerstad.

Typiske titteleksempler på svindelforsøk mange mottar: «Skattemeldingen din er klar. Klikk her for å sjekke», «Gratulerer, du er innkalt til intervju! Logg inn med BankID for å bekrefte intervjuavtale», og «Vi har oppdaget mistenkelig aktivitet på kontoen din, ring oss så fort som mulig!»

– Svindlerne klarer å få et uvitende offer til å gi fra seg kontrollen over nettbanken ved å godkjenne tilgang via BankID. Og deretter kan bankkontoen tømmes, sier Jerstad fra Tenerity.

Det er spesielt de over 60 som har vist seg å være sårbare for denne typen svindel.

– Det er denne aldersgruppen som kan minst om datasikkerhet. Det er svært viktig at også de eldste får god og enkel opplæring slik at de kan være på vakt mot svindel, sier Ingebrigtsen i Frende Forsikring.

Fremtind: Stram økonomi kan føre til mer svindel

Bank, finans og forsikring på trivselstoppen

Fremtind: – Vi må i større grad gjenbruke

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også