Forsikringskunde løy om veske-kjøp

En forsikringskunde meldte at en kostbar veske hadde falt i vannet. Men vesken var aldri var blitt kjøpt, og samme kunde hadde meldt inn lignende saker fire ganger tidligere.
Foto: Fremtind/Finn.no
Foto: Fremtind/Finn.no

I fjor sommer meldte kunden at en Louis Vuitton-veske hadde falt i vannet på båttur. Samlet skadekrav på veske og mobil var på 29 990 kroner.

– Da saksbehandleren så at den den samme kunden hadde meldt inn fire lignende skadesaker de siste fem årene, ble det sådd tvil om hva som faktisk hadde skjedd, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind, i en pressemelding.

– Blant tidligere innmeldte saker finner vi en Hermes-veske til en verdi av 84 000 kroner. I denne saken fikk kunden dekket noe av tapet.

Nærmere undersøkelser fra utrederne viste at kunden hadde fremskaffet kvitteringen på Louis Vuitton-vesken ved å kontakte en selger på finn.no. Men vesken var aldri blitt solgt. Kvitteringen på Hermes-vesken hadde også et annet navn enn forsikringskundens.

Forsikringskunden erkjente til slutt deler av forholdene, og ble sittende igjen med et krav om tilbakebetaling av tidligere utbetalt erstatning. Saken ble også politianmeldt, ifølge Fremtind.

Norwegian Block Exchange kutter kostnader med 40 prosent

KLP med storsatsing på bærekraft: – Befinner oss i en brytningstid

SR-Bank om Markets-sammenslåing: Gir først og fremst mening for forretningen

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også