Epsi-undersøkelse: – Hver femte bedrift vurderer å bytte forsikringsleverandør

Epsi påpeker i sin forsikringsstudie at forsikringsselskaper ikke er gode nok på å holde kontakt med bedriftskundene sine.
Arbeidsulykke i Sverige i 2016. | Foto: Henrik Montgomery / TT / NTB
Arbeidsulykke i Sverige i 2016. | Foto: Henrik Montgomery / TT / NTB

Ifølge en forsikringsstudie Epsi har utført har bedrifter rundt om i Norge høy tillit til sine forsikringsleverandører. Likevel vurderer hver femte bedrift å bytte forsikringsleverandør det kommende året.

– For bedriftsmarkedet viser studien at kundetilfredsheten faller noe sammenlignet med i fjor, og at den negative utviklingen fra toppåret 2018 fortsetter. Resultatene forteller at forsikringsselskapene over de siste par årene har blitt gradvis dårligere på oppfølging, det å komme med tips og råd og i det hele tatt være synlige overfor kundene, det skriver Epsi i undersøkelsen.

Bedrifter opplever at forsikringene har blitt dyrere og at de over de siste par årene har fått mindre for pengene.

– Det er en del usikkerhet ute blant kundene, og mange opplever at det er komplisert å sette seg inn i forsikringsvilkårene. Forsikringsselskapene må i større grad vise at de er interesserte i dem som kunder, og at man forstår deres behov.

De som har hatt skader er mest fornøyd

I Epsi-undersøkelsen kommer det frem at private forsikringskunder som har hatt skader er de minst fornøyde. Det er motsatt i bedriftsmarkedet. Skadehåndteringen har dessuten blitt bedre, og for første gang er skadehåndteringen opp mot bedrifter vurdert som bedre enn mot privatkunder.

– Målingen viser at andelen som har fått avslag på sine skademeldinger er lavere i bedriftsmarkedet enn i privatmarkedet, noe som igjen fører til at bedriftskundene i større grad enn privatkundene opplever at oppgjøret sto i stil til forventningene, skriver Epsi i undersøkelsen.

If sine bedriftskunder er de mest fornøyde med skadehåndtering. Tryg er på andre plass og Gjensidig kom på tredjeplass.

Norstat Norge har spurt knappe 1000 bedrifter med én eller flere ansatte for å lage forsikringsstudien.

KLP på topp

Totalt KLP kan i år, og som de seneste 11 årene, skilte med de mest tilfredse og lojale kundene. Selskapet får 73,0 av 100 mulige.

– KLP utmerker seg spesielt på det relasjonelle. De er dyktige til å holde sine kunder godt informert, de er flinke til å ta kontakt med kundene, og er dessuten best i klassen i forhold til det å komme med tips og råd til skadeforebygging, skriver Epsi i undersøkelsen.

Gjensidige får en score på 70,0 og If får 69,5. Bransjesnittet er 69,1 som er den scoren «øvrige» forsikringsselskaper får. I bunnen ligger Tryg med en score på 68,2 og Fremtind (DNB og Sparebank 1) med den laveste scoren på 65,3.

– Generelt sett så har bransjer og bedrifter med en kundetilfredshetsskår under 60 store vanskeligheter med å motivere kundene til å bli, mens resultater over 75 peker på en sterk relasjon mellom leverandør og kunde, kommenterer Epsi.

Epsi-undersøkelse: – Forsikringsselskapene når ikke helt opp til forventningene i «sannhetens øyeblikk»

Bankforsker: – Bankene er kjipe

Ber sparebankene være bevisste på hvilke formål de støtter 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også