FinansWatch

Epsi-undersøkelse: – Forsikringsselskapene når ikke helt opp til forventningene i «sannhetens øyeblikk»

I en ny undersøkelse fra Epsi kommer det frem at for første gang på lenge er de private forsikringskundene, som har hatt en skade i løpet av det siste året, mindre fornøyde enn de som ikke har meldt inn en skade.

Bilulykke i 2018. | Foto: Vidar Ruud / NTB

Gjensidige har de kundene som er mest fornøyde med skadeoppgjørene sine. Eika Forsikring ligger på andre plass og Frende på tredje.

– For første gang på lenge er det nå slik at de kundene som har hatt en skade i løpet av det siste året, er mindre fornøyde med sine forsikringsselskaper enn de som ikke har meldt inn en skade. Med andre ord, forsikringsselskapene når ikke helt opp til forventningene i «sannhetens øyeblikk», skriver Epsi i forsikringsstudien.  

Kundene i de minste selskapene er mest fornøyd

Norstat Norge har spurt knappe 1900 privatkunder i alderen 18 til 85 år om hva de mener om sine forsikringsselskap. Totalt sett er kundene mest fornøyd med «øvrige» forsikringsselskap som får en score på 77,8 av 100.  

– De mindre selskapene, som blant annet JBF, KLP og Watercircles, kan i år vise til en solid fremgang, og får samlet sett en meget god tilbakemelding. Tilbakemeldingen viser at disse selskapene lykkes best med å skape verdi for pengene, noe som igjen tydeliggjør disse aktørenes rolle som prispressere i markedet, skriver Epsi i sin forsikringsstudie.

Kundene hos Gjensidige gir forsikringsselskapet en score på 73,5, If får 73,3, Frende får 72,8 og Eika får en score på 72,7.

– For de fleste aktørene avdekker studien en viss tilbakegang i kundetilfredsheten, med unntak av Storebrand som kan vise til en marginal fremgang. Den tydeligste nedgangen ses hos Sparebank 1 (Fremtind) og DNB (Fremtind), det skriver Epsi.

DNB (Fremtind) er helt på bunnen av forsikringsselskapene med en score på 66,1. Tryg er like over med 68,3. Storebrand får en scor på 68,9, like under Codan Forsikring med en score på 69,3 og Sparebank 1 (Fremtind) med 69,5.

Bransjesnittet er 71,4.

Totalkunder er mest fornøyd

Et punkt som skaper et tydelig skille i kundetilfredsheten er hvorvidt kundene er totalkunder eller ikke.

– Studien viser at de kundene som oppgir at de får samle- eller totalkunderabatt er klart mer tilfredse og lojale enn de som ikke gjør det. Kundene med en slik samlerabatt svarer i langt større grad at de er godt forsikret, at de får tettere oppfølging, og at de rett og slett føler seg bedre ivaretatt, det skriver Epsi i sin undersøkelse.

Undersøkelsen viser også at en betydelig andel av kundene har kjøpt sin forsikring gjennom et fagforbund eller interesseorganisasjon. Disse kundene forteller at de i mindre grad får dekket deres informasjonsbehov, og føler sånn sett at kunderelasjonen er mer perifert.

Epsi-undersøkelse: – Hver femte bedrift vurderer å bytte forsikringsleverandør

Bankforsker: – Bankene er kjipe 

Ber sparebankene være bevisste på hvilke formål de støtter

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch