Fremtind vil øke andelen brukte bildeler i bilreparasjoner

Fremtind starter prøveprosjekt med utvalgte bilverksteder for å teste ut gjenbruk av brukbare bildeler i reparasjoner.
Konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind (t.h.) på besøk hos bildelfabrikken Bil1Din i Namsos. Daglig leder Anders Greftegreff til venstre. | Foto: Fremtind
Konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind (t.h.) på besøk hos bildelfabrikken Bil1Din i Namsos. Daglig leder Anders Greftegreff til venstre. | Foto: Fremtind

Ifølge tall fra Fremtind ble det utnyttet brukte bildeler i to prosent av de 312.000 bilreparasjonene forsikringsbransjen har i sin statistikk i 2020.

– Fremtind har en ambisjon om å firedoble andelen brukte bildeler i reparasjoner fra om lag 2,5 prosent til 10 prosent de neste tre til fire årene. Om alle forsikringsselskapene gjør dette kan vi sammen redusere det årlige C0-utslippet med over 6000 tonn. Det tilsvarer over 70 000 flyreiser fra Oslo til Bergen, sierkonsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind i en pressemelding.

Fremtind vil gjøre som Gjensidige allerede er i gang med å bidra til sirkulærøkonomi og mer bærekraftige bilreparasjoner med å bruke brukbare, men brukte bildeler i en del reparasjoner, der det er aktuelt.

– Vi skal finne ut hva som hindrer en høyere andel brukte bildeler i reparasjoner. Er det uenigheter om fortjeneste? Er det produktgarantiene til bilprodusentene? Eller er det logistikk og tilgangen på brukte deler som gjør dette vanskelig. Når vi har lært mer om dette skal vi stille krav til andelen brukte deler til alle verksteder vi har avtale med, sier Grotmoll.

Hun påpeker at også politikerne må komme på banen for å gjøre det enklere for bransjen å bruke brukte bildeler.

– Politikerne er nødt til å se på produktgarantiene og stimulere til at garantien også inkluderer gjenbruk av deler. De må se på avfallsforskriften som ikke vært revidert på 14 år. Denne gjør det lite attraktivt å bruke brukte deler for en del aktører. Og sist, men ikke minst, så må de vurdere momsfritak på elbildeler, sier Grotmoll.

I dag blir mange biler kondemnert fordi reparasjonskostnadene overstiger 60 prosent av bilens verdi. Dette kan synke med brukte bildeler, mener Fremtind.

– Vi skal se på forsikringsbransjens 60 prosent-regel, hvor kunden får ny bil om skadene overstiger 60 prosent av bilens verdi. Denne er nok moden for revidering, sier Grotmoll.

Gjensidige om testingen med brukte bildeler: – Økonomi er ikke hovedpoenget 

Storebrand innførte kontortrening

PwC mener at syv finansselskaper ikke dokumenterer klimautslippet i tråd med Parisavtalen 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også