Fremtind om siste tiårs skader: Ekstremvær og et fjell av ødelagte telefoner

I perioden 2010 til 2020 har ekstremvær, raske elbiler og titusenvis av ødelagte mobiltelefoner skapt trendene for Fremtind.
Ekstremvær har ført til 30 milliarder i erstatninger siden 2008 i Norge. | Foto: Berit Roald / NTB
Ekstremvær har ført til 30 milliarder i erstatninger siden 2008 i Norge. | Foto: Berit Roald / NTB

Forsikringsselskapet Fremtind har sett på det nylig tilbakelagte tiåret og hva som har preget skadeserstatningene i perioden. Utbetalinger etter ekstremvær har kostet flere titalls milliarder for dem.

– Det siste tiåret har kundene våre virkelig fått merke at været har blitt mer ekstremt. Vi snakker stadig oftere med folk som står med vann til knærne i sine egne hjem, eller som har fått huset sitt revet vekk av flom eller skred, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind i en pressemelding. 

Siden 2008 har bransjen totalt utbetalt 30 milliarder kroner i erstatning for bygninger og innbo etter ekstremvær. Fremtind har utbetalt rundt 400 millioner kroner i året til vannskader alene.

Storm og flo skaper dramatiske skader, men det er fortsatt regnvær som er mest kostbart for forsikringsbransjen.

– Vi har registrert en jevn økning av disse vannskadene gjennom hele tiåret, og enkelte år har de stått for nesten halvparten av alle bygningsskadene vi har registrert, sier Nielsen.

50.000 mobiltelefoner

Bare i 2020 registrerte Fremtind 50.000 skadesaker på ødelagte mobiltelefoner. Dette har i tillegg til kostnaden også et betydelig miljøavtrykk. Både Fremtind og Gjensidige har i løpet av året meldt at de ønsker å redusere klimaavtrykket ødelagte telefoner har ved å reparere flere telefoner og få dem i omløp igjen.

– Klarer vi det, vil vi redusere klimaavtrykket med 3500 tonn C02 hvert år. Det tilsvarer 40 000 flyturer fra Oslo til Bergen, sier Nielsen.

Fancy frontruter

Det har lenge vært ukomplisert og rimelig for forsikringstakerne å få byttet frontrute på bilene sine ved steinsprut. Men mer avanserte frontruter, med regnsensorer, varmetråder og integrerte antenner gjør det dyrere å bytte dem.

I 2020 passerte Fremtind 31.000 glasskader, som er den nest mest meldte skadeformen for selskapet.

Mindre oppmerksomme sjåfører er også et problem. Bruk av mobil i bil er én faktor, men også skjermene i bilene tar for mye oppmerksomhet fra mange sjåfører.

– I tillegg har vi sett et paradoks. Bilene har blitt tryggere og fått mer sikkerhetsteknologi som ryggekamera, parkeringssensorer, nødbrems. Samtidig har ryggeskader, påkjørsler bakfra og påkjørsler av stillestående og parkerte kjøretøy økt. Dette er typiske skader som kunne vært unngått om sjåførene hadde vært mer oppmerksomme, sier Nielsen.

Suksessen til elbiler med høy ytelse har også bydd på store utbetalinger. Elbiler er oftere i ulykker enn drivstoffdrevne biler, og spesielt da disse var nye kom det mange skader.

Advokat om Gjerdrum: – Gruppesøksmål kan bli aktuelt

Finans Norge: – Det er lang horisont på naturskadeforsikringsordningen

Europeiske Reiseforsikring bekymret for å måtte skuffe reiselystne kunder 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også