Gjensidige mener koronaerstatningene kan ha passert en milliard kroner

Erstatninger knyttet til korona kan ha passert en milliard kroner for forsikringsselskapene sett under ett, viser beregninger Gjensidige har gjort.
Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. | Foto: Gjensidige Forsikring
Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. | Foto: Gjensidige Forsikring
NTB

Det er særlig avbestilling av reiser til utlandet som har ført til store erstatninger. Erstatning for andre typer reiseskader har derimot gått ned, slik at de samlede erstatningene i år trolig ikke blir mye høyere enn i 2019.

– Det som har vært spesielt i år, er at vi fikk et enormt antall skademeldinger på våren, særlig knyttet til avbestillinger. Dette førte til lang ventetid for kundene og hektiske dager for saksbehandlerne. Nå er heldigvis behandlingstiden i ferd med å bli mer normal, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Selskapet har registrert cirka 45.000 erstatningssaker knyttet til korona så langt. I tillegg til avbestillinger, har mange fått erstatning for transport hjem og ulike utgifter knyttet til sykdom.

– Nå begynner vi å se konsekvensen av at de fleste nordmenn har feriert i Norge i år. Det kommer nå uvanlig mange skademeldinger som gjelder saker innenlands, særlig om sykdom og avbrytelse av reise, sier Rysstad.

Dessuten er det en klar økning i antall skademeldinger om bobiler, campingvogner og fritidsbåter.

Samtidig er det nå stadig færre saker som gjelder korona. I en enkelt uke i slutten av mars fikk Gjensidige mer enn 7.000 skademeldinger knyttet til korona. Disse utgjorde nesten 90 prosent av alle sakene den uka.

Den siste uka i juli var det derimot 1.400 skademeldinger, hvorav 600 gjaldt korona og 800 vanlige skader.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også