FinansWatch

Forsikringsselskap mener reisebyrå bryter loven

Frende forsikring har mottatt flere henvendelser fra kunder som ikke har fått refundert pengene sine etter at utenlandsturen ble avlyst. Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring mener at selskapene som ikke betaler tilbake bryter loven.

Frende Forsikring har utbetalt beløp til flere kunder som ikke har fått refundert pengene fra reisebyrå. Det reagerer kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen på. Foto: Frende Forsikring

Til tross for at myndighetene har åpnet opp for å reise til flere land har koronapandemien ført til at utenlandsferien har blitt avlyst for de fleste i år.

Bedrifter som tilbyr pakkereiser har derfor ikke overaskende fått ekstremt mange avbestillinger og avlysninger. Ifølge Regjeringen.no har alle pakkereisearrangørene tre måneders frist for å tilbakebetale de reisende ved avbestillinger og avlysninger, men ifølge VG er det flere eksempler kunder som opplever at selskapene bruker for lang tid.

Frende Forsikring har ifølge avisen utbetalt beløp til flere kunder som ikke har fått refundert pengene fra reisebyrå. Det reagerer kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen på.

– Vi får stadig spørsmål om dette. De reisende vil jo gjerne kunne bruke feriepengene i sommer, istedenfor at pengene er låst hos andre. Foreløpig er de fleste fremdeles innenfor de tre månedene, og kundene venter så tålmodig de kan, sier Slettemoen til VG.

Forsikringsselskapet har ikke brutt ned tallene hvor mye de har utbetalt fra deres side, men sier at det hittil er snakk om noen få tilfeller. Samtidig hun ikke overrasket om det kommer flere slike saker i tiden som kommer.

Bryter loven

– De aller fleste reisebyråene refunderer til kundene, men noen av dem bruker lang tid. Byråene som ikke refunderer, setter kundene i en vanskelig situasjon, i tillegg til at de bryter loven, sier hun til VG.

– Som utgangspunkt dekker ikke reiseforsikringen utgifter du har krav på dekket av reisebyrå eller andre. Vi har gjort det som en service i noen svært få tilfeller. I disse unntakene har vi tatt hensyn til spesielle omstendigheter i sakene, og vi har krevd regress i etterkant, forklarer hun.

Frende har som en følge av det sendt regress til Royal Travel og flere reisebyråer.

– Vi forstår at forsikringsselskapet vil være kreditor mot oss i denne saken og de vil bli stilt på lik linje med kundene, sier Selcuk Alatan, daglig leder i Royal Travel, som forteller at alle midler har gått tapt som følge av alle avlysningene.

Stor økning i båtforsikringer i sommer

Relaterte