Skjeggkre bidro til klagevekst for norske forsikringsselskaper

Antall klager til Finansklagenemnda innen bank og finans øker. – Vi har i tillegg den uvanlige situasjonen at ett selskap, Protector, alene har seks ikke-aksepterte avgjørelser som er spredt på flere fagområder, står det i nemndens årsberetning.

Finansklagenemnda satte ny rekord i fjor etter å ha mottatt over 9000 skriftlige klager. På fem år har antall klager til nemnden økt med 94,5 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Kraftig økning i skjeggkresaker

Totalt mottok Finansklagenemnda 9066 skriftlige saker i 2019 mot 8331 i 2018. Dette er en økning på 735 saker fra 2018, skriver avisen.

DN melder også Finansklagenemnda opplevde en kraftig økning i antall klager som gjelder boligkjøpere som har reklamert over forekomster av skjeggkre.

Flere saker innen bank og finans

Avisen skriver at Finansklagenemnda i 2019 mottok 1113 saker innenfor fagområdet Bank og Finans. Det er en økning på 84 saker fra året før.

Flest saker var det innenfor kategorien betalingsformidling, som utgjorde 385 av sakene. En stor andel av disse knytter seg til phishing-svindel.

Det var også en økning av klager innenfor kategoriene innskudd, utlån, sikkerhetsstillelser og andre banktjenester.

Protector skiller seg ut

Protector topper statistikken over selskaper som nemnden har måttte purre på flest ganger for å få svar, med nesten tre ganger så mange som nummer to på listen, skriver DN.

– Vi har i tillegg den uvanlige situasjonen at ett selskap, Protector, alene har seks ikke-aksepterte avgjørelser som er spredt på flere fagområder. Syv av 19 ikke-aksepterte avgjørelser gjelder samme fagområde, boligselgerforsikring, heter det i årsberetningen.

Til avisen uttaler Cathrine Wessel Poulsen, direktør for boligselgerforsikring i Protector, at selskapet i utgangspunktet ønsker å følge avgjørelsene til Finansklagenemnda.

– Så har det vært en spesiell situasjon i fjor grunnet klagesaker knyttet til skjeggkre der vi ikke har ønsket å følge Finansklagenemndas avgjørelser, sier Wessel Poulsen til DN.

– Under den perioden der nemnden konsekvent ga klagerne medhold og domstolene gikk i en annen retning, var vi av den oppfatning at det ville være gunstig å avvente ytterligere rettspraksis på området. Denne situasjonen var også grunnen til at vi ikke svarte Finansklagenemnda så raskt som vi pleier i fjor, legger hun til.

Utvidet virksomhetsområde

Avisen henviser til årsberetningen der det kommer frem at Finansklagenemnda har hatt en betydelig økning i antall mottatte saker i perioden 2015 – 2019. Utviklingen har gått fra 4661 saker i 2015, til 9066 saker i 2019.

– Forklaringen på den store økningen i perioden, er hovedsakelig at Finansklagenemndas virksomhetsområde stadig utvides. I 2016 ble virksomhetsområdet utvidet til å omfatte inkasso, og i 2018 ble virksomhetsområdet utvidet til å omfatte klager på ilagte gebyr for manglende trafikkansvarsforsikring på kjøretøy, står det i årsberetningen.

Det klages mest innen områdene manglende trafikkansvarsforsikring på kjøretøy, skadeforsikring og inkasso, skriver DN.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også