Fintechselskapet Enin inngikk for kort tid siden en rammeavtale med Eika Gruppen for å effektivisere og øke kvaliteten på innhenting av bedriftsinformasjon for bankene i alliansen. Selskapet henter informasjon via kunstig intelligens.
– Dette vil kunne effektivisere bankens etablering av kundeforhold, spesielt know your costumer-prosesser (KYC) betraktelig. Samtidig viser tester at det er et godt verktøy for overvåkning av porteføljer med tanke på kredittrisiko- og compliance-relaterte hendelser, sier direktør bedriftsmarked Kristian Sundal Thoresen i Eika om samarbeidet.
I et intervju hos nettavisen Shifter sier daglig leder Paul Huse i Enin at han håper den nye avtalen med Eika vil gjøre at selskapet når målet om å gå i null i 2023.
– Ser du på antallet bankkonsesjoner i Norge, så representerer Eika Gruppen omtrent en fjerdedel av dem. Så det er klart at dette er en veldig viktig avtale for oss, selv om vi per i dag ikke vet eksakt hvor mange av bankene som vil ta oss i bruk, sier Huse til avisen.
Selskapet samler inn og presenterer nøkkelinformasjon om bedrifter, som skal bidra til et mer effektivt anithvitvaskingsarbeid.
Blant de foreløpige kundene til fintechselskapet finner man Nordic Corporate Bank, Aprila Bank, BN Bank, Lea Bank og Santander Consumer Bank.
Av Eika-bankene som allerede tar i bruk Enins tjenester, finner vi Jæren Sparebank.
– Vi bruker dette blant annet til vask av portefølje, overvåking, oppslag av kunder og potensielle kunder og organisasjonskart, sier banksjef bedriftsmarked Frode Flesjå i Jæren Sparebank i en pressemelding.
Eika Gruppen inngår rammeavtale KYC-selskap
Huddlestock: Et transformativt halvår
Markedsplasser formidler fire av ti forbrukslån i Norge – nå vil Lendo gjøre det samme for boliglån