Nedgang i purregebyr på 45 prosent for Klarna: – Disse resultatene viser at det er behov for en ny standard i bransjen

Det svenske kredittselskapet Klarna la om kursen i september, det har ført til flere betalte fakturaer og mindre å gjøre for selskapets kundemottak.
Norgessjef Geir Østby i Klarna. | Foto: PR / Klarna
Norgessjef Geir Østby i Klarna. | Foto: PR / Klarna

I september opplyste Klarna at de ønsket å fjerne unødvendige avgifter, innførte flere betalingspåminnelser, fordoblet betalingstiden på fakturakjøp, kuttet ut forsinkelsesrente og fjernet muligheten for å ta opp kreditt uten en fastsatt sluttdato.

Nå melder selskapet i en pressemelding at initiativet har hatt positive effekter. Andelen fakturaer som har fått et purregebyr blant norske kunder, har gått ned med 45 prosent og antall henvendelser til Klarnas kundetjeneste har gått ned. Foreløpige tall viser at det har ført til en reduksjon i antall henvendelser for faktura på 42 prosent med 30 dagers gebyr- og rentefri periode i stedet for 14 dager.

I en nordisk undersøkelse blant 282 Klarna-tilknyttede butikker oppgir disse at produktforbedringene har vært bra for deres kunder, gjennomsnittssvaret var 4,4 på en skala fra 1 til 5.

– Disse første resultatene viser at det er mulig å gjøre betaling mer forbrukervennlig og at det er behov for en ny standard i bransjen. Vår dobling av betalingstiden på fakturakjøp og flere påminnelser til kunden om å betale når det nærmer seg forfall adresserer to av de vanligste grunnene til at kunder mottar purregebyr, kort betalingstid eller at de rett og slett glemmer det, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby, i pressemeldingen.

Klarna vil fjerne alle unødvendige gebyrer

Aprila Bank har hentet inn 32,8 millioner i en rettet emisjon

ZTL: Overrasket over liten samarbeidsvilje blant norske banker på hvitvaskingsarbeid 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også