Undersøkelse: Få vil at roboter skal ta avgjørelser i bank- og forsikringsspørsmål

Emanuele Lapponi, maskinlæringsingeniør i Fremtid, forstår at folk er skeptiske.
Emanuele Lapponi er maskinlæringsingeniør i Fremtind. | Foto: Fremtind
Emanuele Lapponi er maskinlæringsingeniør i Fremtind. | Foto: Fremtind

Respons Analyse har på vegne av Fremtind undersøkt nordmenns holdninger til at kunstig intelligens tar avgjørelser i saker innen bank og forsikring, opplyser Fremtind i en pressemelding.

Her kommer det frem at 27 prosent sier ja til at kunstig intelligens avgjør hvilken pris man får tilbud om på forsikringene. 13 prosent synes det er greit om kunstig intelligens avgjør om man har rett på forsikringsoppgjør i en skadesak. 12 prosent mener det er greit at kunstig intelligens avgjør om de får boliglån eller ikke. Mens 66 prosent oppgir at det ikke er greit at kunstig intelligens tar avgjørelser i noen av disse situasjonene.

– 12 og 13 prosent er lavt, men jeg forstår at folk er skeptiske, uttaler Lapponi i pressemeldingen.

– I Fremtind vil vi bruke kunstig intelligens til å gjennomføre automatiske utbetalinger i helt opplagte skadesaker. Det bidrar både til at kundene får oppgjøret sitt raskere, og at de sakene vi behandler manuelt også vil gå raskere, legger han til.

Ifølge Lapponi er det viktig at kundene får vite hvilke avgjørelser som er tatt av mennesker og hvilke som er tatt av kunstig intelligens.

Gjensidige: Dokumentforfalskning er blitt mer avansert

Forsikringsbransjen blir testarena for digitale advokater med kunstig intelligens

Gjør «magefølelse» om til kunstig intelligens for å finne investeringer 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også