FinansWatch

Klarna: Alle kredittavtaler får en sluttdato

I en undersøkelse Klarna har fått gjort viser tallene at 3 av 10 kunder ikke forstår den totale kostnaden ved kredittkjøp.

Norgessjef Geir Østby i Klarna. | Foto: PR / Klarna

I en pressemelding oppgir Klarna at kun en av tre nordmenn mener banker og kredittselskaper er åpne om faktiske kredittkostnader. Derfor vil Klarna nå fjerne produktet «Konto månedsfaktura».

– I likhet med en rekke andre norske banker og kredittinstitusjoner har vi tilbudt et produkt, hos oss kalt Konto månedesfaktura, hvor kundene har fått mulighet til bare å betale et minimumsbeløp av det de skylder hver måned. Nå tar vi dette bort. Selv om produktet er lite brukt, er det overrepresentert blant dem som får betalingsproblemer. Alle delbetalingsavtaler får nå en sluttdato hos oss, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.

Produktet ga kundene mulighet til å betale en sum tilsvarende 1/24 av beløpet de skyldte.

Østby forteller at fremover vil alle kredittavtaler hos Klarna ha en definert sluttdato, og han mener løpende kreditt er et eksempel på avtaler som gjør at tilliten til bransjen ikke er så høy som den burde være.

I en svensk analyse av gjeld fremgikk det at løpende kreditt-avtaler var overrepresentert blant de som får betalingsproblemer. Østby tror ikke situasjonen er annerledes i Norge.

– Som en ledende aktør, spesielt innenfor netthandel, går vi derfor nå foran og fjerner dette produktet og håper andre innenfor bank og kredittmarkedet gjør det samme. Selv om det er gjort forbedringer de siste årene i Norge, for eksempel krav til at fakturaen blir sendt ut med fullt skyldig beløp, er det ikke bra nok, sier han.

Vipps ser på Klarna som sin største konkurrent når de laserer checkout-løsning for nettbutikker

Horde inngår forsikringssamarbeid med Hedvig

Klart for tredje runde i sandkassen  

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger