Med oppkjøpet vil Signicat styrke sin europeiske tilstedeværelse og ta enda et steg mot å bli den globale markedslederen innen digital identifisering og elektronisk signering. Spanske eID er blant annet leverandør av asynkrone videoidentifiseringstjenester.
– Gjennom vårt lange samarbeid ble vi overbevist om at eID er en perfekt match for oss. Deres unike tjenester er et bra tilskudd til tjenestene våre, og de tar med seg både erfaring i Europa og kompetansen vi trenger for å vokse videre. Sammen vil vi løse noen av de største utfordringene innen digital identifisering for kundene våre, sier daglig leder i Signicat, Asger Hattel.
Spanske eID er markedslederen innen digital identifisering i Spania, og vokser internasjonalt. Selskapet har mer enn 250 kunder i 30 land, hovedsakelig i finansbransjen og offentlig sektor, og 70 ansatte fordelt på 8 kontorer verden over. De er særlig sterke innen videobasert identitetsverifisering, som brukes for kundeintroduksjon og kvalifiserte elektroniske signaturer (QES, den høyeste sikkerhetsstandarden i EU).
Etter oppkjøpet vil eID fortsette som en egen organisasjon med et uavhengig varemerke, med mål om full innlemmelse i løpet av to år. Oppkjøpet er underlagt normale betingelser, inkludert godkjennelse av de spanske konkurransemyndighetene. Kjøpssummen er ikke kjent.
Dette er det andre store oppkjøpet Signicat har gjort i år, etter å ha kjøpt opp Encap Security tidligere denne måneden.
Sparebank-profil: – Viktig at norske banker har strategisk kontroll
Danske Banks Mobilepay, Vipps og finske Pivo slår seg sammen
Tre aktører skal sikre innlogging på ID-Porten