Zwipe satser i Midtøsten og Afrika

Det norske fintech-selskapet Zwipe håper teknologien deres skal gi penger i kassa før året er omme. Et steg på veien er en egen satsing i Midtøsten og Nord-Afrika.
Zwipe-sjef André Løvestam | Foto: Zwipe
Zwipe-sjef André Løvestam | Foto: Zwipe

Teknologiselskapet Zwipe har ansatt en egen leder for selskapets virksomhet i Midtøsten og Nord-Afrika. Ramzi Saboury skal lede Zwipes salgsarbeid i regionen fra sitt kontor i Beirut i Libanon.

Saboury er rekruttert fra Zwipes strategiske partner i området, det libanesiske selskapet Areeba. Saboury kommer der fra stillingen som kommersiell direktør, og har allerede jobbet tett med Zwipe over lengre tid.

«Sales aggressive»

På LinkedIn-profilen beskriver Saboury seg selv som «Achiever. Precise. Customer service oriented. Sales aggressive.»

Den siste egenskapen kan komme til nytte når Zwipe dette året går inn i en svært viktig fase for selskapet, nemlig kommersialiseringen.

I august er det 12 år siden Zwipe startet opp sin virksomhet. Selskapet har enn så lenge ikke kommet skikkelig i gang med salget, men 2021 kan bli året der ting endelig løsner. Det er i hvert fall målet for Zwipe-sjef André Løvestam.

– Som tidligere kommunisert til markedet, kan vi være klare til å gjennomføre piloter fra tredje kvartal i år, og en kommersiell utrulling kan starte mot slutten av året, sier Løvestam til FinansWatch.

Mål: 1 milliard

Og når ting først kommer i gang, forventer Zwipe-sjefen en eksponentiell vekst i årene fremover. Omsetningsmålet er på solide 1 milliard kroner, og det omtales som første delmål på reisen. Dette ønsker selskapet å nå «tre til fire år» etter lanseringen.

– Hvorfor ble det akkurat Midtøsten og Nord-Afrika dere satser på?

– Vi har blitt møtt med en veldig stor interesse i Midtøsten og India. Vi gjennomførte 10 piloter i Midtøsten sammen med Areeba allerede i 2018, men da var ikke teknologien tilstrekkelig moden og kostnadseffektiv, sier Løvestam.

Men det er over to år siden, nå skal Zwipe ha lyktes med å få kostnadene per produserte kort lav nok. Ifølge Zwipe-sjefen produksjonskostnaden nå kommet så langt ned at de kan tilbys til bankene for under 10 dollar per kort, og dette skal være en viktig grense for hele industrien.

– Dere henter nå den kommersielle direktøren fra deres egen partner i regionen. Hvordan påvirker det samarbeidet med Areeba fremover?

– Det fortsetter like sterkt. Toppsjefen og største eier i Areeba sier selv at dette bare vil styrke vårt strategiske samarbeid. Vi har hatt god dialog med Areeba-sjefen i forbindelse med denne rekrutteringen, sier Løvestam.

Nok penger til to år til

Zwipe hadde ved årsskiftet en kontantbeholdning på 125 millioner kroner. Ifølge Løvestram bruker selskapet drøye 5 millioner kroner på driften per måned, men kostnadene har økt noe den siste tiden i takt med økt satsing. Det betyr at selskapet har finansieringen på plass tilnærmet ut 2022, også om kommeserialiseringen skulle bli utsatt.

Les også:

Zwipe inngår partnerskap i Frankrike

Zwipe inngår ny avtale i India

Zwipe fornyer avtale med mangeårig partner

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også