FinansWatch

Zwipe satser i Midtøsten og Afrika

Det norske fintech-selskapet Zwipe håper teknologien deres skal gi penger i kassa før året er omme. Et steg på veien er en egen satsing i Midtøsten og Nord-Afrika.

Zwipe-sjef André Løvestam | Foto: Zwipe

Teknologiselskapet Zwipe har ansatt en egen leder for selskapets virksomhet i Midtøsten og Nord-Afrika. Ramzi Saboury skal lede Zwipes salgsarbeid i regionen fra sitt kontor i Beirut i Libanon.

Saboury er rekruttert fra Zwipes strategiske partner i området, det libanesiske selskapet Areeba. Saboury kommer der fra stillingen som kommersiell direktør, og har allerede jobbet tett med Zwipe over lengre tid.

«Sales aggressive»

På LinkedIn-profilen beskriver Saboury seg selv som «Achiever. Precise. Customer service oriented. Sales aggressive.»

Den siste egenskapen kan komme til nytte når Zwipe dette året går inn i en svært viktig fase for selskapet, nemlig kommersialiseringen.

I august er det 12 år siden Zwipe startet opp sin virksomhet. Selskapet har enn så lenge ikke kommet skikkelig i gang med salget, men 2021 kan bli året der ting endelig løsner. Det er i hvert fall målet for Zwipe-sjef André Løvestam.

– Som tidligere kommunisert til markedet, kan vi være klare til å gjennomføre piloter fra tredje kvartal i år, og en kommersiell utrulling kan starte mot slutten av året, sier Løvestam til FinansWatch.

Mål: 1 milliard

Og når ting først kommer i gang, forventer Zwipe-sjefen en eksponentiell vekst i årene fremover. Omsetningsmålet er på solide 1 milliard kroner, og det omtales som første delmål på reisen. Dette ønsker selskapet å nå «tre til fire år» etter lanseringen.

– Hvorfor ble det akkurat Midtøsten og Nord-Afrika dere satser på?

– Vi har blitt møtt med en veldig stor interesse i Midtøsten og India. Vi gjennomførte 10 piloter i Midtøsten sammen med Areeba allerede i 2018, men da var ikke teknologien tilstrekkelig moden og kostnadseffektiv, sier Løvestam.

Men det er over to år siden, nå skal Zwipe ha lyktes med å få kostnadene per produserte kort lav nok. Ifølge Zwipe-sjefen produksjonskostnaden nå kommet så langt ned at de kan tilbys til bankene for under 10 dollar per kort, og dette skal være en viktig grense for hele industrien.

– Dere henter nå den kommersielle direktøren fra deres egen partner i regionen. Hvordan påvirker det samarbeidet med Areeba fremover?

– Det fortsetter like sterkt. Toppsjefen og største eier i Areeba sier selv at dette bare vil styrke vårt strategiske samarbeid. Vi har hatt god dialog med Areeba-sjefen i forbindelse med denne rekrutteringen, sier Løvestam.

Nok penger til to år til

Zwipe hadde ved årsskiftet en kontantbeholdning på 125 millioner kroner. Ifølge Løvestram bruker selskapet drøye 5 millioner kroner på driften per måned, men kostnadene har økt noe den siste tiden i takt med økt satsing. Det betyr at selskapet har finansieringen på plass tilnærmet ut 2022, også om kommeserialiseringen skulle bli utsatt.

Les også:

Zwipe inngår partnerskap i Frankrike

Zwipe inngår ny avtale i India

Zwipe fornyer avtale med mangeårig partner

Mer fra FinansWatch

– Norske Fintechs bør satse internasjonalt

Finansforbundet har kartlagt den økonomiske utviklingen blant norske fintech-selskaper. Konklusjonen er at det er tøft å lykkes som norsk fintech, men at det er betydelig vekst i omsetning for aktørene, og at det er mange som virkelig satser.

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch