Revolut lanserer betalingsløsning for norske bedrifter

Det britiske fintech-selskapet Revolut lanserer betalingsløsning som hyllevare i 29 markeder, inkludert Norge.
Revolut vil konkurrere med Vipps og andre betalingsselskaper om digitale kort-til-konto-betalinger. | Foto: Pressebilde
Revolut vil konkurrere med Vipps og andre betalingsselskaper om digitale kort-til-konto-betalinger. | Foto: Pressebilde

Betalingsløsningen er myntet på bedrifter som tar betalt med kort på sine nettsider. Løsningen, som Revolut selv er en hyllevare man kan installere som en plugin, tilbyr en løsning som gir penger rett inn på konto, via en snarvei utenom kortselskapenes verdikjeder.

Transaksjonskostnaden er 1,3 prosent for alle personkort utstedt i EU og EØS, skriver selskapet i en pressemelding.

Løsningen skal også fungere for bedrifter som ikke har en egen nettbutikk, men ønsker å sende ut digitale kortbetalingslenker til kundene sine.

Ute i Europa er fortsatt betalingsmarkedet relativt umodent for løsninger som går rett inn på konto samme eller neste dag. Men her i Norge er man kommet noe lengre og Revolut vil møte konkurranse fra flere etablerte aktører som Klarna, Vipps, Stripe og Adyen.

Vipps meldte nylig at de hadde en økning i sin omsetning fra netthandel på 77 prosent i 2020, hvorav 71 prosent kom i løpet av årets siste kvartal.

Markedet for digitale kortbetalingsløsninger har også fått en ny utfordring i 2021 etter at kravene til sterk kundeautentisering gjør at ikke alle eksisterende løsninger lenger kan ta betalt fra kunder i EU og EØS dersom de ikke har en autentiseringsløsning på plass.

Vipps med eksplosiv omsetningsøkning fra netthandel

Strengere krav for nettbetaling fra nyttår

Nets: – Økt oppmerksomhet på digital inkasso er et viktig bidrag for å avskaffe papirfakturaen 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også