Fintech-selskapet Defero doblet i verdi på ett år

Halvparten av deltakerne i selskapets siste emisjon var brukere av Deferos tjeneste.
Foto: Defero
Foto: Defero

Defero er en fintech-tjeneste som lar brukerne ta kontroll over sin egen kredittrating ved hjelp av data fra kredittbyråer. Informasjonen kan man blant anne bruke til å forhandle bedre rente. Tjenesten har også en egen budsjettfunksjon.

I mai 2019 gjennomførte selskapet en emisjon på én million kroner til en verdsetting på 20 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Siden da har tjenesten blitt lansert og inntekter har begynt å komme. Målet for 2020 er å passere 50.000 brukere.

Tidligere i år hentet Defero inn ytterligere to millioner kroner i kapital, da til en verdsetting på 40,3 millioner kroner.

– Basert på fundamentale forhold kan selvfølgelig en prising på 40 millioner fremstå som frisk. Men vi er et enten-eller-case. Hvis vi lykkes, blir vi verdt mye mer enn vi er nå, sier gründer og daglig leder Eigil Arff Tarjem i Defero til Finansavisen.

Defero har ingen kjendisinvestorer på laget, men sier mange av emisjonsdeltakerne er Defero-brukere.

– Vi ønsket å gi brukere av tjenesten en sjanse til å delta i emisjonen. Over 50 prosent av de nye investorene var medlemmer av Defero som ikke har en personlig relasjon til gründerne utover at de er brukere av Defero. Resterende var eksisterende aksjonærer og nye investorer gjennom nettverk, sier Tarjem.

Selskapet regner med å få positiv kontantstrøm i år og sikter mot en børsnotering etter hvert.

Folkefinansieringstjenesten Spleis sier nei til innsamlinger til rasistiske organisasjoner

Visa: – Vi har nådd en stor milepæl for e-handel 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også