Danske Bank åpner for direkteoverføringer til andre banker

Fra og med august skal Danske Banks tre millioner privatkunder kunne gjøre direkteoverføringer til kontoer i andre banker i mobilappen. Lanseringen skjer først i Danmark.
Daglig leder Rune Mai (t.v.) og Jonas Vogt Rasmussen sjef for stategi og partnerskap i Nordic API Gateway kan glede seg over å ha fått plass en ny open banking-løsning hos Danske Bank. | Foto: Noridic API Gateway
Daglig leder Rune Mai (t.v.) og Jonas Vogt Rasmussen sjef for stategi og partnerskap i Nordic API Gateway kan glede seg over å ha fått plass en ny open banking-løsning hos Danske Bank. | Foto: Noridic API Gateway

Dermed får Danske Bank nå på plass den samme funksjonaliteten som DNBs mobilbank var først ut med. Bak begge løsningene står det danske fintechselskapet Nordic API Gateway, der både DNB og Danske Bank er store investorer.

Danske Bank har fra før av hatt muligheten for å se kontoer i andre banker, nå utvides den til også å kunne overføre penger til kontoer i andre banker i mobilappen.

Løsningen er et eksempel på at de store bankene nå begynner å rulle ut funksjonaliteten som er blitt tilgjengelig etter at PSD2-direktivet blle innført i fjor høst.

– I  en verden som beveger seg hurtigere enn noensinne, er vår strategi å støtte våre kunder med best mulige verktøy når de skal håndtere sin hverdagsøkonomi. Vi har samarbeidet med Nordic API Gateway siden 2017 og gleder oss til å fortsette å utvikle partnerskapet, sier Line Munkholm, sjef for Danske Banks digitale virksomhet i en pressemelding.

Også Jonas Vogt Rasmussen, sjef for stategi og partnerskap i Nordic API Gateway, er tilfreds med avtalen.

– Det er en klar trend at bankene når begynner å tenke på hvordan de kan bruke PSD2 og open banking til å skape verdi for kundene, sier Rasmussen til FinansWatch Danmark.

– Open banking har hittil vært ord og strategi. Nå begynner det å bli en vare. Og når det er blitt en vare, vil det bli etterspurt av andre finansielle institusjoner, fordi de ikke vil gå glipp av det, fortsetter han.

Størrelsen på avtalen med Danske Bank vil ikke Rasmussen si noe om, men forklarer at deres forretningsmodell er beregnet på bruk.

– Jo større forbruk, jo bedre inntekt til oss. Når kundene har sukssess med løsningen er det bra også for oss. Det er en meget «fair», forretningsmodell, sier Rasmussen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også