Svindelforsøk med sosial manipulasjon mangedoblet siden 2020

Håkon Hovde i Bank Norwegian ser en økende trend blant svindelforsøk relatert til sosial manipulasjon.
SVINDEL: Håkon Hovde er Head of Fraud and Disputes i Bank Norwegian ønsker økt bevissthet og kunnskap rundt digital sikkerhet.
SVINDEL: Håkon Hovde er Head of Fraud and Disputes i Bank Norwegian ønsker økt bevissthet og kunnskap rundt digital sikkerhet.

Sosial manipulasjon er et paraplybegrep på alle svindelforsøk der kunden blir lurt til å oppgi sensitiv informasjon, ofte via telefon eller epost. Denne typen svindelforsøk har mangedoblet seg i Norge siden 2020, viser statistikk fra Bank Norwegian.

– Fra januar 2020 til oktober 2022 økte svindel som følge av sosial manipulasjon med 456 prosent. Totalt i samme periode har det blitt stoppet transaksjoner verdt 15,2 millioner kroner for våre kunder som har vært utsatt for denne type svindel. Vi registrerer at norske forbrukere er mer utsatt for svindelforsøk nå enn for to år siden, sier Håkon Hovde, Head of Fraud and Disputes i Bank Norwegian, i en nyhetssak.

Han påpeker at norske bankkunder er gode på digital sikkerhet. Hele 65 prosent mener at de i ganske stor eller stor grad klarer å håndtere sin digitale sikkerhet. Samtidig blir kriminelle stadig mer utspekulerte og kreative, og svindelforsøkene øker i hyppighet.

– Svindel gjennom sosial manipulering er svært lønnsomt for kriminelle og vi jobber aktivt for å oppdage og forebygge dette. Vi ønsker samtidig å øke bevissthet og kunnskap rundt digital sikkerhet, både hos våre kunder, men også i andre virksomheter, sier Hovde.

Ble lurt av falsk SMS fra BankID – slipper å betale egenandel

Vipps-kunde slipper unna egenandel etter at BankID ble brukt i en svindel

Svindel: Fra Olga til Haldis

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også