Ble lurt av falsk SMS fra BankID – slipper å betale egenandel
En kvinnelig bankkunde fikk like før jul en SMS om at hennes BankID var sperret. SMS-meldingen la seg i samme tråd som tidligere meldinger fra BankID.
For å få åpnet opp BankID, måtte kvinnen oppgi kortnummer, og logge inn med BankID to ganger.
En tid etter oppdaget bankkunden en transaksjon hos Computersalg.no på 28.760, og reklamerte hos banken.
Det viser seg at svindlerne først har overført penger gjennom kvinnens egne konti før de har foretatt kjøpet hos Computersalg.
Skyldte på førjulsstress
Banken mente presedens i slike saker tilsier at kvinnen hadde utvist grov uaktsomhet gjennom å dele kortnummer og BankID, og påla henne å betale en egenandel på 12.000 kroner etter svindelen.
Klager mener hun oppfattet SMS-en som troverdig, da den la seg i samme tråd som tidligere meldinger fra BankID. I tillegg føltes det viktig å få ordnet opp raskt i en travel førjulstid.
Flertallet i Finansklagenemnda mener at det at meldingen la seg i samme tråd som tidligere meldinger fra BankID, kan frikjenne kunden fra å ha opptrådt grovt uaktsomt. Flertallet er enige i at det er uaktsomt å følge lenken og oppgi kortinformasjon, men viser til tidligere saker der nemnda også har gitt medhold til forbrukere etter at SMS har lagt seg i samme meldingstråd.
Dissens
Bankenes representant utgjør i dette tilfellet mindretallet i Finansklagenemnda. Han anfører at det er stor bevissthet rundt denne typen svindel, og at det er uaktsomt av klager å tro at man opphever en sperret BankID ved hjelp av nettopp BankID.
Nemndas vedtak er at klager slipper å betale egenandel. Vedtaket er gjort under dissens.
Hele vedtaket kan leses her.
Ville nekte sykeforsikring for alkoholrelatert fravær – fikk ikke medhold