IT-konsulent: Vipps-appen kan enkelt misbrukes

IT-konsulent Cecilie Wian mener at Vipps burde gjøre mer for å beskytte brukerne mot digital trakassering.
DIGITAL TRAKASSERING: – Det er en sørgelig kreativ måte å plage andre på som vi selvfølgelig tar veldig alvorlig, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps. | Foto: Vipps
DIGITAL TRAKASSERING: – Det er en sørgelig kreativ måte å plage andre på som vi selvfølgelig tar veldig alvorlig, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps. | Foto: Vipps

– Jeg mener Vipps har vært uansvarlig naive. De lager infrastruktur uten å ha tatt inn over seg at trakassering skjer og det gjør at det er vanskelig å ha tillit til dem, sier Cecilie Wian til NRK.

Hun sikter til at Vipps tillater nettbutikker å bruke Vipps som betalingsmåte, men at det ikke er noen kontroll på om du legger inn ditt eget telefonnummer. Slik kan Vipps-brukere få pushmeldinger og beskjeder om å akseptere betalinger de aldri har bedt om.

Wian kjenner til tilfeller der Vipps-brukere har blitt nedkjørt av forespørsler om kjøp via Vipps fra nettbutikker og medlemsorganisasjoner.

– Lite omfang

Vipps mener selv at omfanget av trakassering er lite og at de har innført tiltak mot misbruk, blant annet begrensninger for hvordan bilder blir synliggjort for andre brukere og sperre som hindrer uvedkommende å igangsette mange betalingforespørsler på kort tid.

– Det er en sørgelig kreativ måte å plage andre på som vi selvfølgelig tar veldig alvorlig. Heldigvis er det forsvinnende få hendelser, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps til NRK.

Hun understreker at de tar saker om trakassering på alvor og at de oppfordrer brukere til å rapportere misbruk av deres tjeneste.

Burde gjort mer

Wian mener det er bra at Vipps har lært, men hun skulle likevel sett at de hadde gjort mer for å beskytte brukerne mot trakassering, som at Vipps-brukere enkelt skal kunne hindre nettbutikker å bruke deres telefonnummer til å bestille varer.

Vipps mener en slik sperring ikke er en god løsning:

– En konsekvens av en slik sperring er at du får en veldig begrenset nytte av Vipps da dette er kjernefunksjonalitet. Hvis du utsettes for falske betalingsforespørsler vil vi heller anbefale i å skru av push-varsler fra Vipps. Da slipper man å se betalingsforespørsler som popper opp på skjermen din, for eksempel midt på natten. Varslene vil også forsvinne inni i selve appen etter 5 minutter, sier Lunde.

Vipps strammer inn gebyr på høye summer

Vipps hadde problemer

Svenske Swish vil tilby nordiske direktebetalinger med P27

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også