Forbrukerrådet etter at Olga-svindel endte i Høyesterett: – Vi vil oppfordre bankene til å bidra til å gjøre BankID bedre

Forbrukerrådet mener norske banker bør bruke mer ressurser på å gjøre BankID bedre og mindre ressurser på rettsprosesser mot kunder som er svindlet.
Advokat i Forbrukerrådet Ingrid Kvålen. | Foto: Forbrukerrådet / PR
Advokat i Forbrukerrådet Ingrid Kvålen. | Foto: Forbrukerrådet / PR

Forbrukerrådet møtte Sparebank 1 Østlandet i Høyesterett etter at en kunde i banken ble svindlet for 150.000 kroner i en Olga-svindel. Striden sto om forståelsen av ordet «forsettlig». Banken mener kunden handlet med forsett, Forbrukerrådet er uenig i den tolkningen. En avgjørelse fra Høyesterett er ventet mot slutten av september.

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 14 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
  • Må inneholde minst 8 tegn, og inkludere tre av: Store bokstaver, små bokstaver, tall, symboler
    Skal inneholde minst 2 tegn
    Skal inneholde minst 2 tegn

    Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1720 kr per kvartal

    Start abonnementet ditt her

    Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

    Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

    Del artikkel

    Meld deg på vårt nyhetsbrev

    Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

    Vilkår for nyhetsbrev

    Forsiden akkurat nå

    Les også