I mai 2020 ble en kvinne på 76 år oppringt av svindlere som utga seg for å være ansatte i Sparebank 1 Østlandet. Svindlerne spurte om hun hadde søkt om lån, noe hun ikke hadde. Da tilbød svindlerne å hjelpe henne med å slette lånesøknaden og ba henne om å oppgi BankID fra en kodebrikke og passord. I løpet av 16 minutter ga kvinnen fra seg koder fra kodebrikken ni ganger, skriver Dinside.
Sparebank 1 Østlandet dømt til å dekke kundens tap etter «Olga-svindel»
Svindlerne gjennomførte fire banktransaksjoner på til sammen 240.336 kroner. Etter at 76-åringen hadde lagt på røret med de hun trodde jobbet i banken, fikk hun en SMS om at telefonnummeret hennes var endret i nettbanken. Hun fikk mistanke om at hun kunne være utsatt for svindel, og hun oppsøkte banken umiddelbart.
Usikkert hva «Olga-svindel»-dommen vil bety for lignende saker
Sparebank 1 Østlandet fikk avverget deler av overføringene, men svindlerne lyktes med å stjele 153.240 kroner. Det mente banken at kvinnen måtte dekke selv. Finansklagenemnda mente at kvinnen hadde handlet grovt uaktsomt og at hun skulle betale en egenandel på 12.000 kroner i henhold til finansavtaleloven.
Banken godtok ikke avgjørelsen. Saken gikk først for Glåmdal tingrett, der etter for Eidsivating lagmannsrett. I lagmannsretten ble konklusjonen at kvinnens manglende bevissthet om kontraktsbruddet innebærer at hun ikke kan anses for å ha handlet forsettlig i lovens forstand, det skriver Advokatbladet.
Kvinnen ble dermed bare kjent ansvarlig for en egenandel på 12.000 kroner, mens Sparebank 1 Østlandet, måtte dekke det resterende tapet. Banken må også betale 480.472 kroner i saksomkostninger, inkludert merverdiavgift og rettsgebyr.
Banken må dermed ut med 621.712 kroner og anket saken til høyesterett. Ankeutvalget har sluppet saken inn til behandling. Anken i Høyesterett gjelder rettsanvendelsen, heter det i ankeutvalgets beslutning.