FinansWatch

Sparebank 1 Østlandet dømt til å dekke kundens tap etter «Olga-svindel»

Etter først å ha blitt frifunnet i tingretten er Sparebank 1 Østlandet dømt i lagmannsretten til å bære tapet til en kvinne som ble svindlet for 150.000 kroner.

Lagmansretten slår fast at banken må dekke tapet som kunden had etter å ha blitt svindlet for over 150.000 kroner. | Foto: Terje Pedersen / NTB

Dette skriver DN.

I fjor tapte en kvinne over 150.000 kroner etter å ha blitt lurt til å oppgi personnummer, BankId-kode og passord ni ganger over telefon, gjennom en såkalt «Olga-svindel» - en metode som retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

Sparebank 1 Østlandet ble først frifunnet i tingretten for tilbakeføringskravet. Nå slår imidlertid en dom fra lagmannsretten fast at det er banken som skal bære tapet, og at ansvaret ikke ligger på kunden etter å ha blitt utsatt for Olga-svindel.

Juridisk direktør Bjørn Ove Myhrsveen i Sparebank 1 Østlandet sier til avisen at de er uenige i lagmannsrettens vurdering om at kunden ikke er ansvarlig når passord og koder deles med uvedkommende i en telefonsamtale på denne måten. Han sier videre at banken vil bruke tid på å gjennomgå dommen før de tar stilling til om de skal anke.

Dom om «Olga-svindel» ankes – banken står på sitt 

Stor eldresvindelring rullet opp i Fredrikstad

«Paradise Hotel»-profil erkjenner straffskyld for BankID-bedrageri 

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch