Sparebank 1 Østlandet dømt til å dekke kundens tap etter «Olga-svindel»
Dette skriver DN.
I fjor tapte en kvinne over 150.000 kroner etter å ha blitt lurt til å oppgi personnummer, BankId-kode og passord ni ganger over telefon, gjennom en såkalt «Olga-svindel» - en metode som retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.
Sparebank 1 Østlandet ble først frifunnet i tingretten for tilbakeføringskravet. Nå slår imidlertid en dom fra lagmannsretten fast at det er banken som skal bære tapet, og at ansvaret ikke ligger på kunden etter å ha blitt utsatt for Olga-svindel.
Juridisk direktør Bjørn Ove Myhrsveen i Sparebank 1 Østlandet sier til avisen at de er uenige i lagmannsrettens vurdering om at kunden ikke er ansvarlig når passord og koder deles med uvedkommende i en telefonsamtale på denne måten. Han sier videre at banken vil bruke tid på å gjennomgå dommen før de tar stilling til om de skal anke.
Dom om «Olga-svindel» ankes – banken står på sitt
Stor eldresvindelring rullet opp i Fredrikstad
«Paradise Hotel»-profil erkjenner straffskyld for BankID-bedrageri