Danske Bank må dele regningen med hacket oljeselskap

Både ansatte i Danske Bank og i oljeselskapet Edison Norge handlet uaktsomt, konkluderer dommen fra Oslo tingrett.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB

Oljeselskapet Edison saksøkte Danske Bank for inntil 126 millioner kroner, og i en dom fra Oslo tingrett konkluderes det med at både ansatte i Danske Bank og i oljeselskapet Edison Norge handlet uaktsomt, skriver DN.

Hacket

Saken dreier seg om at det italienske oljeselskapet Edison mente at Danske Bank skulle stilt spørsmål ved betalinger til ukjente kontoer i Hongkong, og ikke godtatt betalingsordrer som ble gjort utenfor nettbanken, kun via epost og telefonsamtaler. Banken på sin side avviste alt erstatningsansvar, og mente at oljeselskapet selv burde oppdaget svindelen.

Danske Bank må dekke 25 prosent av tapet på grunn av bankens uaktsomhet, skriver avisen.

Det var i september 2019 at Danske Bank-ansatte via eposter og telefonsamtaler ble bedt om å overføre millionbeløp til spesifikke selskapskontoer i Hongkong, av bankens mangeårige kunde Edison Norge.

Betalingsordrene kom fra norgessjef Pierluigi Nalin i Edison som ba Danske Bank om hjelp til å sende millionbetalinger til Hongkong – før det ble avdekket at dette var en svindel og at oljeselskapet hadde blitt hacket.

DN skriver at de så langt fredag ikke har lykkes i å få en kommentar til dommen fra Danske Bank.

Danske Bank varsler flere kutt: – Vil ikke påvirke den norske filialen nå

Sjefen for Eiendomsmegler Vest: – Dette var jeg mest fornøyd med i 2021

Finanstilsynet: Beskjeden positiv utvikling i arbeidet mot hvitvasking

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også