Teknisk feil gjorde at Bank Norwegian sendte 300.000 fakturaer med feil
300.000 av de norske kundene hos Bank Norwegian har mottatt en faktura med kun et minimumsbeløp, uten at det står hele summen av hva de skylder. Det gjelder på efakturaer i nettbanken hos kundene, skriver Nettavisen.
Bank Norwegian har sendt ut en epost til sine kunder om at det ble gjort en feil onsdag formiddag. Da banken oppdaget feilen varslet de også Finanstilsynet, forteller kommunikasjonssef Melita Ringvold.
Å oppgi kun minimumsbeløpet er i strid med retningslinjene til Finanstilsynet.
– På generelt grunnlag kan vi si at beløpsfeltet på fakturaen skal vise samlet utestående kreditt. Kunden skal gis informasjon på fakturaen om at beløpet kan endres til et lavere beløp og hvilket beløp som minimum må betales, sier forbrukerkoordinator Jo Gjedrem i Finanstilsynet til Nettavisen.
Bank Norwegian har en effektiv rente på 23,1 prosent ved utsatt betaling.
Regjeringen utnevner ny sentralbanksjef fredag
Ikano Bank har troen på at 2022 kan bli et godt år for leasing