FinansWatch

DNB: Kortbruken skjøt i været da skjenkestoppen ble opphevet

Da regjeringen torsdag 13. januar opphevet den nasjonale skjenkestoppen, økte kortbruken på restauranter og i uteliv kraftig, viser tall fra DNB.

Illustrasjonsbilde. DNB i Bjørvika. | Foto: NTB / Håkon Mosvold Larsen

Sammenlignet med helgen før gjenåpningshelgen 14. og 15. januar, økte kortbruken blant nordmenn med 85 prosent på restauranter og 595 prosent i utelivet generelt.

Den største økningen er i aldersgruppen 25–29 år med 804 prosent, og det er Nordland fylke som øker mest på regionsbasis med 1357 prosent. Oslo havner på andreplass med en økning på 943 prosent på kortbruk i utelivsbransjen.

– Vi ser tydelig at servering av alkohol har en stor innvirkning på restaurantbransjen, som øker betydelig sammenlignet med foregående helg og også sett mot normalåret 2019. Kunder under 40 år brukte alle mer penger på restaurant enn en vanlig januarhelg i 2019, sier direktør for datatransformasjon, Ine Oftedahl, i DNB.

Hun påpeker at trenden er særlig tydelig i storbyer eller steder tett mot et sentrum.

Marjamaa om arbeidsplassen: – Balansen mellom fritid og jobb er blitt viktig

SDC mener samarbeidet med Lokalbank-alliansen gjør produktet deres bedre tilpasset Norge

Finans Norge: – Det vil bli en hard kamp om hodene 

Mer fra FinansWatch

Fotballsupporter vil brenne Sparebank 1-logoen

Sparebank 1 Sørøst-Norge er sponsor for både Odd og Sandefjord, som spiller i Eliteserien i fotball. Nå deler banken ut gratisbilletter til bortesupportere, og hjemmesupporterne gir banken krass kritikk i sosiale medier.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch