Klarna kutter forsinkelsesrenten: – Kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp
![Norgessjef i Klarna, Geir Østby. | Foto: PR / Klarna](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13315164.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Norgessjef%2520i%2520Klarna,%2520Geir%2520%25C3%2598stby.jpg)
En representativ undersøkelse Klarna har fått utført viser at mer enn 3 av 10 nordmenn som oppga at de hadde brukt kreditt, ikke forsto den faktiske kostnaden første gang de benyttet dette, det skriver Klarna i en pressemelding.
– Det er helt tydelig at både vi og resten av kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp. Derfor kutter vi nå forsinkelsesrenten slik at kunden bare trenger å forholde seg til en fast rente på det lånte beløpet, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby i pressemeldingen.
Klarna ønsker å gjøre kreditt innenfor netthandelen mer bærekraftig og forbrukervennlig.
– Det er bekymringsfullt at så mange forbrukere ikke helt forstår hva det koster med kreditt, samtidig som bransjen så langt ikke har gjort veldig mye for å gjøre dette tydeligere, sier Østby.
Nordax har fått en akseptgrad på 76,6 prosent av aksjene i Bank Norwegian
Fremtind om fremtiden: Vil bli stadig viktigere å kjenne kundene
Gjensidige: – Naivt syn på utviklingen i forsikringsbransjen