Klarna kutter forsinkelsesrenten: – Kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp

Klarna mener bransjen ikke har vært tydelig nok med hva det koster å bruke kreditt.
Norgessjef i Klarna, Geir Østby. | Foto: PR / Klarna
Norgessjef i Klarna, Geir Østby. | Foto: PR / Klarna

En representativ undersøkelse Klarna har fått utført viser at mer enn 3 av 10 nordmenn som oppga at de hadde brukt kreditt, ikke forsto den faktiske kostnaden første gang de benyttet dette, det skriver Klarna i en pressemelding.

– Det er helt tydelig at både vi og resten av kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp. Derfor kutter vi nå forsinkelsesrenten slik at kunden bare trenger å forholde seg til en fast rente på det lånte beløpet, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby i pressemeldingen.

Klarna ønsker å gjøre kreditt innenfor netthandelen mer bærekraftig og forbrukervennlig.

– Det er bekymringsfullt at så mange forbrukere ikke helt forstår hva det koster med kreditt, samtidig som bransjen så langt ikke har gjort veldig mye for å gjøre dette tydeligere, sier Østby.

Nordax har fått en akseptgrad på 76,6 prosent av aksjene i Bank Norwegian

Fremtind om fremtiden: Vil bli stadig viktigere å kjenne kundene

Gjensidige: – Naivt syn på utviklingen i forsikringsbransjen 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også