Sparebankforeningen lanserer nytt omdømmeinitiativ

Sparebankforeningen har gått sammen med Finansforbundet og LO om omdømmekampanjen «Sparebankene styrker samfunnet», skriver Sparebankforeningen i en pressemelding.
Det er bred politisk støtte for å bevare sparebankmodellen i Norge, men Sparebankforeningen mener mer kan gjøres for å synliggjøre sparebankenes rolle i utviklingen av næringslivet i lokalområdene sine.
– Sparebankenes betydning og tilstedeværelse er viktigere enn noensinne. Nesten halvparten av norske virksomheter med 11 eller færre ansatte har lokal- eller regionbanken som sin långiver, og hele 2 av 3 bedrifter i de minst sentrale kommunene i Norge bruker en sparebank for å få dekket sitt bankbehov, sier Iman Winkelman, leder for Sparebankforeningen i pressemeldingen.
Initiativet vil spesielt peke på bankenes rolle i det grønne skiftet for næringslivet i distriktene. I mange områder er det svært lav bevissthet om klima og bærekraft i næringslivet.
For Finansforbundet handler initiativet om å vise frem de 8500 kompetansestillingene som er besatt i sparebankene rundt om i landet.
– Vi opplever at våre medlemmer som har sitt virke i sparebanksektoren har et brennende hjerte for både banken og sitt eget nærmiljø. Gjennom sin kompetanse og sitt engasjement, spiller de en viktig rolle når det gjelder å sørge for økonomisk trygghet for både enkeltpersoner, familier og lokale bedrifter i bankens nærområde, sier leder av Finansforbundet Vigdis Mathisen.
Sparebank 1 Sørøst-Norge og Sparebank 1 Modum på vei mot sammenslåing
Northmill fikk den første banklisensen i Sverige siden Klarna – nå kommer banken til Norge