BN Bank: Sterk utlånsvekst etter samarbeid med eiendomsmeglerkjede

Trondheims-baserte BN Bank fikk en utlånsvekst på 12,4 prosent i personmarkedet i andre kvartal.
Svein Tore Samdal er adm. dir. i BN Bank. | Foto: BN Bank
Svein Tore Samdal er adm. dir. i BN Bank. | Foto: BN Bank

BN Bank, som er en landsdekkende bank eid av seks regionbanker i Sparebank 1, oppnådde en avkastning på egenkapitalen på 10,6 prosent i andre kvartal 2021, opp 2,4 prosentpoeng fra 7,7 prosent i samme periode i 2020.

Resultat etter skatt i andre kvartal ble 122 millioner kroner, opp fra 81 millioner i samme periode i fjor.

Konsernets netto renteinntekter i kvartalet ble 217 millioner kroner, mot 181 millioner i andre kvartal 2020.

Utlånsveksten de siste 12 månedene er 12,4 prosent i personmarkedet og 9,5 prosent i bedriftsmarkedet. Dette tilsvarer 2,4 prosentpoeng vekst i personmarkedet og en nedgang på 4,7 prosentpoeng i bedriftsmarkedet.

«Personmarkedsvirksomheten til BN Bank er sentrert rundt hovedproduktene boliglån og innskudd. Økt distribusjonskraft blant annet som følge av samarbeidet med Krogsveen ga sterk utlånsvekst i kvartalet. Innen bedriftsmarked er BN Bank en spesialist på utlån til næringseiendom med Oslo-regionen som markedsområde. Etter høy utlånsvekst innen bedriftsmarkedsporteføljen i årets første kvartal ble utlånsvolumet redusert med 0,2 milliarder kroner i 2.kvartal», skriver banken i rapporten.

Innskuddsveksten de siste 12 månedene ble 13,9 prosent, opp fra 8,7 prosent i fjor. Innskuddsporteføljen var ved utgangen av kvartalet vokst med én milliard kroner, totalt 22,4 prosent fra samme periode i fjor.

De bokførte tapene beløp seg til -9 millioner kroner i kvartalet. Misligholdte og tapsutsatte engasjement sank til 142 millioner kroner fra 234 millioner kroner i fjor. Den største endringen her skyldes en vesentlig nedgang i tapsutsatte, men ikke misligholdte engasjementer fra fjoråret.

Kostnadsprosenten til konsernet var 32,1 prosent i kvartalet, ned fra 34,7 prosent i andre kvartal 2020.

Endre Jo Reite: – Det er vanskelig for banker å konkurrere med finfluensere

Romsdalsbanken: – Utfordringen for sparebankene blir å ha en tilfredsstillende kostnadsprosent

Nordea-sjefen: – Vi har et luksusproblem som må håndteres

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også