En av ti planlegger å bytte bank i år

Nesten like mange planlegger å bytte forsikringsselskap.
Markedsanalytiker Therese Wærholm hos Amedia. | Foto: FinansWatch/Jörgen Skjelsbæk (bakgrunn), Amedia (innfelt)
Markedsanalytiker Therese Wærholm hos Amedia. | Foto: FinansWatch/Jörgen Skjelsbæk (bakgrunn), Amedia (innfelt)

Normalt er det rundt fem prosent av bankkundene som bytter bank i løpet av et år. Det er relativt lavt, til tross for at det har blitt langt enklere å bytte de siste årene og at konkurransen er hardere enn på lenge.

Ifølge en undersøkelse YouGov har utført på vegne av Amedia blant 1004 personer over 18 år planlegger 10 prosent av de spurte å bytte bank de kommende 12 månedene. Intervjuene ble utført i perioden 12. til 18. mai.

Det er mennene som er mest hissige på å bytte, her svarer 12 prosent at de vil ha ny bank, mens seks prosent av kvinnene planlegger å bytte.

Lojaliteten mot egen bank er lavest blant de yngste i undersøkelsen. Mer enn dobbelt så mange i aldersgruppen 18 til 29 år planlegger bytte enn de som har passert 50.

Trøndere og nordlendinger er også mer lojale mot banken sin enn folk fra andre deler av landet. Åtte prosent i de nordligste fylkene planlegger et bytte, mot 13 prosent i Oslo-området.

– Vi har også sett nærmere på faktorer som er viktige for folk i forhold til valg av bank. Her topper brukervennlig nettbank, med gebyrer på andreplass, kundeservice som en god nummer tre, rentenivå på fjerdeplass, mens betalingsløsninger prioriteres som nummer fem. Men også her er det store forskjeller i forhold til kjønn, alder og geografisk tilholdssted, sier markedsanalytiker Therese Wærholm hos Amedia i en pressemelding.

Forsikring

Det er litt færre som svarer at de planlegger å bytte forsikringsselskap. Totalt er det ni prosent av de spurte som har planer om å bytte. Også her er det de yngste som er minst lojale, mens bare fire prosent i aldersgruppen over 60 har planer om endringer.

– Av de faktorene som er viktigst for folk med hensyn til forsikringsselskap, er pris det som prioriteres aller høyest. Deretter kommer lett å få oversikt over hva forsikringen dekker og lav egenandel. Enkelt og smidig forsikringsoppgjør kommer på fjerdeplass over de viktigste faktorene ved valg av forsikringsselskap, mens god dekning tar femteplassen hos folk. Også er det variasjoner i forhold til kjønn, alder og geografi, sier Wærholm.

Finanstilsynet: – Insr er vesentlig forsinket

Går fra sjefsstolen til pensjonisttilværelse og styreverv

Svindeletterforsker: – Det meste går på tillit, men vi vet at noen lurer oss 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også