FinansWatch

Konto og BankID ble sperret av Danske Bank etter kryptohandel

En bankkunde i Danske Bank, som kjøpte kryptovaluta i vinter, har i to uker ikke kunnet handle i butikker, ta ut kontanter, betale regninger eller bruke BankID.

Danske Banks hovedkontor i Trondheim. | Foto: Magnus Eidem

Det skriver Finansavisen.

Ifølge avisen er årsaken til at bankkundens tilganger til lønnskonto, sparekonto, boliglån og BankID utstedt av Danske Bank sperret fordi kunden i vinter handlet kryptovaluta med et kredittkort han har gjennom banken. Kunden opplyser til avisen at regningen for kryptohandlene er betalt.

Banken kontaktet kunden via e-post og opplyste at bankens retningslinjer var brutt siden kunden betalte kryptovalutaen med et av Danske Banks kredittkort, skriver Finansavisen.

– Jeg fikk frist til 24. mai med å dokumentere en rekke transaksjoner på kontoen min som ikke har noe med kryptohandelen å gjøre. Hvis jeg ikke gjorde som banken ba om, fikk jeg beskjed om at all tilgang til kontoene mine kunne bli stengt, uttaler kunden til Finansavisen.

Avisen skriver at kunden sendte de opplysningene han ble bedt om med ett unntak; dokumentasjon fra den digitale lommebok som viser utførte transaksjoner den siste tiden.

Her spurte kunden, ifølge uttalelser til Finansavisen, om banken har lov til å kreve denne type innsyn.

Danske Bank kan ikke gå inn i detaljer i saken grunnet taushetsplikten, men pressesjef Øystein Andre Schmidt uttaler dette til Finansavisen:

– Vi vil imidlertid kommentere at vi generelt ikke synes det er samsvar mellom kundens fremstilling av denne saken og slik vi ser den. At kundens konti er sperret knytter seg videre til det faktum at vi ikke har fått inn nødvendig dokumentasjon innen tidsfristen.

Manglende informasjon fra kryptobørs gjorde at bankkunden ble kastet ut av Mybank 

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch