Gjensidiges første kvartal merket av frostskader

Den strenge etterjulsvinteren i Norge førte til en betydelig økning i frost- og værrelaterte skader for Gjensidige. Men dette veies opp av lavere erstsatninger på andre områder.
Helge Leiro Baastad, konsernsjef i Gjensidige. | Foto: Aksel Jermstad/Aksel.com
Helge Leiro Baastad, konsernsjef i Gjensidige. | Foto: Aksel Jermstad/Aksel.com

Gjensidige Forsikring fikk et forsikringsresultat i første kvartal 2020 på 1040 millioner kroner. Det er noe lavere enn 1057,6 millioner kroner i samme periode året før.

Combined ratio ble 85,1 prosent i kvartalet, mot 83,9 prosent i samme periode i 2020.

Resultat før skatt endte på 1597 millioner kroner, opp fra et under skudd på -497 millioner kroner i første kvartal 2020.

Premieinntektene i kvartalet ble 6973,2 millioner kroner, mot 6570 millioner kroner året før, en vekst på 6,1 prosent.

– Vi er svært fornøyde med de sterke underliggende resultatene vi har levert i dette vinterkvartalet. Det er i stor grad et resultat av vår solide merkevare, effektive drift og dedikerte medarbeidere som legger stor vekt på å betjene våre kunder. Driften i Norge går veldig bra, vi har hatt god fremgang i vår danske virksomhet, og vi ser et klart potensiale for høyere resultater i Sverige og Baltikum, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i en pressemelding.

Gjensidige merket godt den kalde vinteren i år, som ble langt strengere enn fjorårets nyårsperiode. Erstatninger til frost- og værrelaterte skader utgjorde 316 millioner kroner i kvartalet, tilsvarende 4,5 prosentpoeng på skadeprosenten.

Dette ble kompensert for av færre skadeerstatninger på andre områder, som reise og motorvogn, hvor kostnadene anslås til 130 millioner kroner, eller 1,9 prosentpoeng.

Pensjonsvirksomheten fikk naturlig nok et langt sterkere resultat enn i fjor, da alle markeder falt som følge av nedstengningen. Finansavkastningen ble 0,9 prosent i første kvartal tilsvarende 556,1 millioner kroner. .

Gjensidige klar med nye kontorregler til høsten

Marjamaa om køene på kundesenteret: – Jeg fikk vondt i magen av ventetiden

DNB sier dialogen med Konkurransetilsynet er god  

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også