Klarna har mer enn 90 millioner kunder i 16 land. Alle som bruker Klarnas tjenester kan laste ned appen deres for å spore og administrere eget forbruk.
Nå skyter Klarna også inn et CO2-regnskap i appen. Sammen med Doconomy har de utviklet løsningen som forteller brukerne hvor mye de belaster miljøet med CO2-utslipp basert på hva og hvor de handler. Systemet er basert på Åland Index, en kjent og velbrukt referanseindeks.
Appen har omtrent 18 millioner aktive brukere over hele verden. Den aggregerte bruken av løsningen kan også gi selskapet verdifull informasjon om vaner og klimabevissthet i ulike markeder.
– Når maten vi spiser er merket med innhold av både fett, sukker og salt, hvorfor skal ikke CO2-utslippet vi står for være like synlig? Denne informasjonen er ikke en luksus vi skal betale for, men en helt essensiell del av all shopping. Vi tar alle avgjørelser som påvirker vårt felles klima. Da er det helt avgjørende at hver og en av oss har informasjonen som skal til for å foreta smarte klimavalg på en enkel måte, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski i en pressemelding.
Lignende løsninger er på vei ut også hos andre aktører. Nordea har hatt utslippsdata i sin Nordea Wallet app en god stund. Samtidig er det nå flere leverandører, som islandske Meniga, som ønsker å levere slik funksjonalitet til mobilbanker og andre forbruksbaserte apper på en brukervennlig måte.
Henger på donasjon
Samtidig med lanseringen av funksjonen åpner Klarna en annen funksjon for donasjoner i appen sin. Selskapet har selv forpliktet seg til å donere 10 millioner dollar fra sin siste emisjon til klimavennlige formål.
Nå kan også kundene velge å donere penger knyttet til egen shopping i appen. Løsningen er levert av Milkywire.
BN Bank inngår partnerskap med strømselskap – handler mer om klima enn penger
Danske Bank vil sette et CO2-mål for bedriftslån
Tryg om bærekraft: – Vi skal redusere mer og kompensere mindre