PR-ledere kritiserer forbrukerøkonomenes rolle

Norske PR-eksperter kritiserer bankenes profilering av egne forbrukerøkonomer som uavhengige rådgivere og sier de er kamuflerte informasjonssjefer for bankenes egne interesser.
Norske forbrukerøkonomer. Fra venstre: Silje Sandmæl i DNB, Magne Gundersen i Sparebank 1 og Thea Olsen i Danske Bank. | Foto: NTB, Danske Bank
Norske forbrukerøkonomer. Fra venstre: Silje Sandmæl i DNB, Magne Gundersen i Sparebank 1 og Thea Olsen i Danske Bank. | Foto: NTB, Danske Bank

Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania mener norske bankers profilerte forbrukerøkonomer ikke fortjener det markedsførte stempelet som uavhengige rådgivere for folk flest, og en motvekt til bankenes profittjakt.

– Nå har forbrukerøkonomen nesten rollen som den sexy dama på panseret på en koreansk bil på bilutstillingen. De er der for å være blikkfang som gir positiv oppmerksomhet uavhengig av bilens kvaliteter, sier Tangen til Kapital.

Han får støtte fra pr-nestor Hans Geelmuyden.

– Jeg er enig med Tangen. De er kamuflerte informasjonssjefer som i realiteten jobber i informasjons- og markedsføringsfunksjonen til bankene de tjener. Det ville være ærligere å kalle dyret ved sitt rette navn: informasjonssjefer, sier Geelmuyden.

Tangen går videre med å betegne rådene forbrukerøkonomene gir som «banale», og etterlyser et dypere fokus på hva som gjør at man havner i økonomisk ulykke.

– Det forbrukerøkonomer sier om økonomi, kan hvem som helst som har sjanglet seg gjennom ungdomsskolen si. De kommer med banale råd som at man skal ha høyere inntekt enn utgifter og at man ikke må kjøpe kaffe latte hver dag, men det er ikke kaffen som gjør at man havner i luksusfellen, sier Tangen.

Både Nordea, DNB og Danske Bank svarer Kapital på kritikken. De påpeker at forbrukerøkonomenes rolle er, og skal være, uavhengig til tross for at de er ansatt i sine respektive banker. Og at det til tider betyr å gi råd på tvers av bankens interesser.

– Vi mener det styrker vår holdning om at dette er noe vi gjør for å øke bevisstheten hos det norske folk, mer enn at vi direkte forsøker å øke vår bunnlinje. Hadde sistnevnte vært det primære målet, hadde vi brukt våre ressurser på en annen måte, sier pressesjef Øystein Schmidt i Danske Bank til Kapital.

– Det viktigste i denne rollen blir kunsten å formidle

Styrer unna spekulative aksjer

DNB styrker kommunikasjonsteamet med to nye hoder 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også