Kredinor er bekymret: Flere inkassosaker for de unge voksne
![Markedssjef i Kredinor, Ingjerd Thurmer, er bekymret for aldersgruppen 18 til 25 år, der inkassosakene har økt under koronapandemien. | Foto: Thomas Brun /NTB](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12691413.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Markedssjef%2520i%2520Kredinor,%2520Ingjerd%2520Thurmer.jpg)
Kredinor ser en ny trend som vekker bekymring. Under hele koronapandemien har de sett en nedgang i antall inkassosaker i alle aldersgrupper, bortsett fra de unge. Her stiger tallene.
– En av årsakene til inkasso-økningen er at unge ikke betaler telefonregningen sin. Det er et faresignal. Vi vet hvor viktig telefonen er for mange unge, den går foran alt. Når telefonregningen ikke blir betalt skyldes det ikke sløvhet, men at de unge rett og slett ikke har penger til å betale, sier markedssjef i Kredinor, Ingjerd Thurmer.
De unge har også problemer med å betale strømregningene sine og bompasseringer, hvor antallet inkassosaker også øker. Thurmer tror unge er gruppen som er hardest rammet av pandemien, hvor mange har mistet ekstrajobben sin og fått betydelig dårligere økonomi.
Står for 10 prosent
I følge Kredinor står de unge for under 10 prosent av totale antall inkassosaker, som tyder på at det er få saker per person. De registerer også færre saker på kredittkort og forburkslån i aldersgruppen 18 til 25 år.
– Unge har færre saker og snittbeløpet de skylder er langt under de eldre aldersgruppene. Vi ser derfor at de aller fleste klarer å betale når de har fått en eller flere inkassosaker. Så det er tross alt enklere for de fleste unge å komme seg ajour hvis de tar tak, sier Thurmer.
Modhi utvider til Norden: – Jo større du er, jo mer lønnsomt kan du drive
Kredinor går inn i betalingsmarkedet med Let`s pay
– Gjeldsveksten i norske husholdninger øker, dermed øker også misligholdet