Norske shippingbanker bak egne utslippsmål

Gjennom Poseidon-prinsippene skal bankene vurdere om rederikundene klarer å redusere drivhusgassutslipp i tråd med bransjeorganisasjone. DNB tror at et teknologisk gjennombrudd blir nødvendig.
Jan Ole Huseby, seksjonsleder for Ocean Industries i DNB. | Foto: DNB
Jan Ole Huseby, seksjonsleder for Ocean Industries i DNB. | Foto: DNB

I fjor tok DNB og ti andre shippingbanker initiativ til Poseidon-prinsippene, for å måle klimaavtrykk i egne shippingporteføljer.

Nå er den første målingen klar, og ifølge E24 viser tallene at både DNB, Nordea og Sparebanken Vest har høyere karbonavtrykk enn målsetningen.

– Disse tallene gir oss et godt grunnlag for å analysere porteføljen og sette konkrete mål for det videre samarbeidet med rederne, sier Jan Ole Huseby, seksjonsleder for Ocean Industries i DNB, til E24.

Ocean Industries tror heller at de totale utslippene fra shipping ikke er nått toppen enda.

Gjennom Poseidon-prinsippene skal derfor DNB og de andre bankene vurdere om rederikundene klarer å redusere drivhusgassutslipp i tråd med bransjeorganisasjonen. Innen 2050 har IMO et mål om en reduksjon på 50 prosent, men dit er det fortsatt en lang vei å gå.

– For å få til dette trenger vi en teknologisk revolusjon i næringen, som vi fortsatt venter på. Det er ikke noe bankene kan drive frem alene, og krever involvering fra alle interessenter, sier Huseby til E24.

DNB har redusert utlånsporteføljen til shipping de sistre tre årene. Ved utgangen av tredje kvartal i 2020 hadde DNB en total eksponering på 47 milliarder kroner, ned fra 59 milliarder i 2018. Av samlede utlån utgjør det en reduksjon fra fire til tre prosent.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også