Konkurransetilsynet irettesetter Sbanken
![Sbanken-sjef Øyvind Thomassen. | Foto: Sbanken](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12143166.ece/ALTERNATES/schema-16_9/sbanken%2520%25C3%25B8yvind%2520thomassen.jpg)
Sbanken har i løpet av 2020 mistet boliglånskunder som en konsekvens av at banken har endret boliglånsstrategien.
I et intervju med FinansWatch før helgen uttalte adm. direktør, Øyvind Thomassen, at banken nå i stedet retter seg mot kunder som har et større lånebehov og høyere belåningsgrad, fremfor kunder som jakter de laveste rentene.
– Vi ønsker færre kunder som har en belåningsgrad som er lavere enn femti prosent. Bankene har en veldig aggressiv og ekstrem priskonkurranse rettet mot disse kundene, og der har ikke Sbanken mye å tilføre, uttalte adm. direktør Øyvind Thomassen til FinansWatch.
Thomassen sa også i samme intervju at å fokusere på pris ikke tilfører noe ekstra verdi til kundene deres, og at de i stedet ønsker å gi hjelp til dem som trenger det.
Disse uttalelsene, som også ble gitt til Finansavisen, har fått Konkurransetilsynet til å reagere, skriver Finansavisen.
Mener det er konkurransesensitiv info
– Når Sbanken uttaler at banken ikke ønsker å konkurrere i segmentet for kunder med lav belåningsgrad, er dette konkurransesensitiv informasjon. Denne type informasjon hører til innenfor bankens fire vegger, ikke ute i offentligheten, sier Gjermund Nese til avisen.
Nese, som jobber som avdelingsdirektør for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet, viser til at tilsynet ved flere anledninger har uttalt offentlig at bankene må være varsomme med å ikke snakke om fremtidig rentesetting, som omtales som signalisering.
– Sbanken har ikke signalisert noe om fremtidig rentesetting, men å kommunisere at man ikke vil konkurrere i et spesielt segment er konkurransesensitiv informasjon, sier Nese, som ifølge Finansavisen mener bankene har blitt flinkere til å holde slik informasjon tilbake enn tidligere.
Øyvind Thomassen i Sbanken mener på sin side at åpne og transparente priser er et godt bidrag til å styrke konkurransen i markedet.
– Som alle andre norske banker er vi i Sbanken svært opptatt av å etterleve norsk lov, noe vi føler oss komfortable med å si at vi gjør, sier adm. direktør Øyvind Thomassen til Finansavisen.
Thomassen sa til FinansWatch i forbindelse med kvartalstallene at det er bedre for banken å satse på kunder med større lånebehov og høyere belåningsgrad.
– Jeg synes det er interessant at bankene som tilbyr ekstremt gode renter til nye kunder glemmer kjernekundene sine. De nye kundene er ofte fra områder utenfor bankens kjerneområde. Kjernekundene får dermed høyere rente, sa han og mente det var vanskelig å gjøre prisjegerne lønnsomme.
– En sånn merkevare og et slik kundeløfte kunne vi aldri hatt. Vi skal ivareta de lønnsomme og fornøyde kundene vi allerede har. De skal få åpne og transparente priser. Sbanken skal ikke skille mellom nye og gamle kunder.
Sbanken: – Prisjegerne er vanskelig å gjøre lønnsomme
Blaker Sparebank: Nye lokaler er et løft for alle ansatte og kunder
Relaterte artikler
Sbanken: – Prisjegerne er vanskelig å gjøre lønnsomme
For abonnenter