Ansatte i foretak med færre enn 50 ansatte, får mest kompetanseutvikling. Her henger også lønn og videreutdanning tett sammen. Det viser en undersøkelse Finansfokus har utført.
– Vi har ikke i like stor grad som større forretningsbanker automatisert og robotisert rådgiverrollen, selv om vi har stort fokus på ny teknologi og digitale flater som kundene benytter i hverdagen. Det er en større andel av de ansatte som jobber med kundekontakt i de mindre foretakene. Da er det også flere som får krav på seg til å gjennomgå ulike autorisasjonsløp. I de større bankene er det mye større stabsfunksjoner. Vi har tro på at mennesker fortsatt vil snakke med mennesker og møte mennesker, sier Hans Petter Lier til Finansfokus. Han er styremedlem i Eika Gruppen, hovedtillitsvalgt i Marker Sparebank og varamedlem i Finansforbundets forbundsstyre.
51 prosent av de spurte i selskaper med færre enn 50 ansatte, har fått tilbud om bedriftsintern utdanning de tre siste årene. Tilsvarende er det bare 36 prosent i de største foretakene.
Nordea pekes ut som brikke i europeisk bankspill
Nordea har analysert boliger i høyrisiko for klimarelaterte skader