Amerikanske banker vinner tilbake kunder fra fintechselskapene

– Klienter søker tilflukt og trekker mot de største og stabile institusjonene, sier administrerende direktør i Morgan Stanley, James Gorman.
Styreleder Jamie Dimon (til venstre) og administerende direktør James Gorman i Morgan Stanley. | Foto: Patrick Semansky/AP
Styreleder Jamie Dimon (til venstre) og administerende direktør James Gorman i Morgan Stanley. | Foto: Patrick Semansky/AP

Oppstartsbedrifter innen fintech har de siste årene stjålet kunder i hopetall fra de amerikanske bankene, både når det kommer til tradisjonell utlånsvirksomhet og formuesstyring.

Nå rapporterer imidlertid bankene om at de tar tilbake noe av de tapte markedsandelene fra fintech-selskapene, som følge av at flere oppstartsbedrifter merker følgene av koronakrisen, skriver Bloomberg.

Morgan Stanley sier at fintechselskapene som har utfordret bankene siden forrige finanskrise merker nå større press, ettersom kundene frir til bankene for å takle utbruddets økonomiske konsekvenser.

Strømmer mot kvalitet

– Klienter søker tilflukt og trekker mot de største og stabile institusjonene, sier administrerende direktør i Morgan Stanley, James Gorman.

Han viser til onlinemegleren Robinhood Markets sin handelsplattform, som feilet flere ganger tidligere i år da de globale markedene falt som verst i kjølvannet av koronakrisen.

Gorman hevder kundene ikke fikk tilgang til kontoen på flere dager, og sier at feilen er et eksempel som har ført til at flere klienter forlot plattformen til fordel for andre konkurrenter.

Kundene i Bank of America Corp. har ifølge Bloomberg åpnet nesten 300.000 nye investeringskontor på selskapets Merril  Edge-plattform, som går under investeringer og formuesforvaltningen.

– Det er en strøm mot kvalitet, sier Dean Athanasia.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også