Bank advarer mot aggressive svindelforsøk i jule-innspurten

Sogn sparebank opplever at kundene får telefoner fra svindlere som utgir seg for å være kundebehandlere.
Det har vært tilfeller der kunder har gitt fra seg personlig informasjon om kontoer og personnummer, og at penger har gått tapt, ifølge Sogn sparebank. | Foto: Colourbox
Det har vært tilfeller der kunder har gitt fra seg personlig informasjon om kontoer og personnummer, og at penger har gått tapt, ifølge Sogn sparebank. | Foto: Colourbox

De siste dagene har vi erfart at svindlere ringer eller sender sms til kundene våre og utgir seg for å være kundebehandlere i Sparebank 1, skriver Sogn sparebank i en melding:

–  Videre påstår svindlerne at kunden har mistenkelige transaksjoner på konto og er utsatt for svindel, og at kunden må ringe et oppgitt nummer, skriver banken, som peker på at mange er stresset i juleinnspurten og at dette er noe svindlerne utnytter.

Det har vært tilfeller der kunder har gitt fra seg personlig informasjon om kontoer og personnummer, og at penger har gått tapt, ifølge banken.

Assisterende banksjef i Sogn sparebank, Gunnar Skahjem, forteller til porten.no at flere kunder har blitt frarøvet penger for over 100.000 kroner.

Nå oppfordrer de alle kunder til å være skeptiske, og minner om at banken aldri vil kontakte kunder for å be om slike opplysninger på denne måten.

Ektepar fra Molde tiltalt for forsikringssvindel

Klarna avviser at de er mer utsatt for svindel 

Mener bankene er for strenge på BankID 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også