Mener bankene er for strenge på BankID

Avdelingsleder i Nav mener bankene holder de svakeste utenfor i samfunnet, når det nektes å gi kunder BankID.
Nav-logoen. | Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Nav-logoen. | Foto: Ørn E. Borgen / NTB

I Vennesla Tidende forteller avdelingsleder Cecilie Limm Pedersen i Nav Midt-Agder at flere familier oppsøker Nav når de nektes BankID. Hun mener at dette setter familier utenfor samfunnet og skaper store problemer for en rekke familier.

– Det vi ser er at de svakeste faller enda mer utenfor samfunnet. Bankene i Vennesla tolker regelverket på en slik måte at en del nektes eller fratas BankID dersom de ikke er gode nok i norsk eller engelsk, sier Limm Pedersen, som jobber i NAVs veiledningssenter, til Vennesla Tidene.

Hun vil belyse problemet som hun mener er for streng praksis, og påpeker at BankID er avgjørende for mange ting i samfunnet her i Norge.

Limm Pedersen fortsetter med å si at flere har blitt nektet BankID i Vennesla, fordi de ikke snakker godt nok norsk eller engelsk.

Det er to banker som holder til i Vennesla. Sparebanken Sør og Valle Sparebank. Begge bankene forteller til lokalavisen at kravende for å utstede BankID er strenge.

– Jeg skjønner godt at dette er en utfordring, men vi som utsteder dette, må være helt sikre på at de skjønner hva en BankID er, og hvilke konsekvenser det har. De må skjønne at dette er helt personlig, og at det ikke kan brukes av andre. Vi må være helt trygge på dette, sier banksjef Steinar Larsen i Sparebanken Sør til avisen.

Usikkert hva «Olga-svindel»-dommen vil bety for lignende saker 

Finans Norge: – Black Week førte ikke til særlig økning i forbuksgjelden

DNB hyret analyseselskap for å gjennomgå artikkel 9-fond 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også