BankID-nedetid rammer nettmegler

Flere aktører rammes når BankID er nede.
– Vi beklager at det har vært en del utfordringer med BankID i det siste, heter det fra BankID. | Foto: Gorm Kallestad / NTB
– Vi beklager at det har vært en del utfordringer med BankID i det siste, heter det fra BankID. | Foto: Gorm Kallestad / NTB

BankID har flere ganger den siste tiden hatt ustabile tjenester. Torsdag hadde tjenesten igjen tekniske problemer. Daglig leder Anders Skar hos nettmegleren Nordnet, sier til E24 at de har alternativer til innlogging, men viser til at alle nye kunder må bruke BankID for å bli kunder.

– Når BankID er nede får vi ingen nye kunder, sier han til avisen.

Torsdag sa fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen til E24 at nedetiden for BankID er et samfunnsproblem.

– Vi bruker BankID til veldig mye mer enn å betale regninger, sa han.

I oktober flyttet BankID tjenestene til ny driftselverandør, DXC, og det er etter dette at det gjentatte ganger har oppstått tekniske problemer.

Klokken 19.15 torsdag meldte BankID at tjenesten fungerer igjen, etter å ha vært ustabil siden 9-tiden samme dag.

– Vi beklager at det har vært en del utfordringer med BankID i det siste. Vi ser dessverre at det fortsatt er noen mindre driftsproblemer etter bytte til ny leverandør. For oss er hovedprioriteten å stabilisere tjenestene, slik at man kan bruke BankID når man vil. BankID er en kompleks, men trygg tjeneste der sikkerheten er godt ivaretatt til enhver tid. Nå gjenstår det noen justeringer som gjør tjenestene minst like stabile som før, heter det fra BankID.

Teknisk trøbbel for BankID igjen 

Vipps utsatt for angrep

Rapport: Norske fintech-selskap sliter med å vokse 

 

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også