Sparekunder oppgir å ha lite kunnskap om investeringsproduktene

Analyseselskapet Epsi har kartlagt privatkunders tilfredshet med spare- og investeringsløsninger.
Kundetilfredsheten er laber, og en stor andel av sparekundene enten har lav eller ingen kunnskap om investeringsproduktene. | Foto: Colourbox
Kundetilfredsheten er laber, og en stor andel av sparekundene enten har lav eller ingen kunnskap om investeringsproduktene. | Foto: Colourbox

Det er i en undersøkelse fra analyseselskapet Epsi, der drøyt 1200 privatpersoner som har plassert penger i fond er blitt dybdeintervjuet om hvor fornøyde de er med spare- og investeringsløsningene sine.  

«Mange oppgir at de har liten kunnskap om investeringsproduktene, og at de er usikre på om anbefalingene de får fra leverandørene sine er til deres beste. Alt i alt er det Sbanken som får de beste tilbakemeldingene tett fulgt av Nordnet», heter fra Epsi.

Ifølge Epsi er dette den første målingen de har utført på denne typen tjenester.

Gjennomsnittskunden ikke er spesielt imponert over sparetjenestene som tilbys, ifølge analyseselskapet:

«Om vi sammenligner tilbakemeldingene fra denne studien med resultatene fra bankstudien Epsi publiserte tidligere i høst, er det tydelig at nordmenn som har penger plassert i fond, aksjer eller andre verdipapirer er mindre fornøyde med disse sparetjenestene enn med bankforholdet», skriver Epsi.

Undersøkelsen viser at kundetilfredsheten er laber, og at en stor andel av sparekundene enten har lav eller ingen kunnskap om investeringsproduktene.

40 prosent av kundene svarer at de er usikre på om anbefalingene de får fra leverandørene sine er til deres beste, noe som igjen svekker tilliten til og tilfredsheten med leverandørene.

– Til tross for at tre av fire kunder får informasjon, enten i form av aksjenyheter, anbefalinger, eller nyhetsbrev, er det likevel mange kunder som etterspør mer hjelp til å forstå aksjer og fond, sier Fredrik Høst, daglig leder i Epsi Norge.

– Når kunnskapsnivået totalt sett er relativt lavt, vil god informasjon og opplæring stå sentralt både for å øke forståelsen av produktene og for å styrke kundeopplevelsen.

Undersøkelsen viser at de som mener de har god kunnskap om sparing i verdipapirer, og de som får informasjon fra sine leverandører, er mer tilfredse enn de som ikke gjør det, heter det blant annet fra Epsi.

Banksjef mener markedet er understimulert på informasjon om bærekraftige valg

Storebrand: Utfordrende å kommunisere «grønt» til privatkunder

Endrer metode for å beregne ESG-risiko 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også