Salget av konkursforsikring økte med 50 prosent i fjor

– Vi har tegnet en generell kredittforsikring som dekker alt vi har av utestående. Det gjør at vi ikke trenger å være så forsiktige med salg, sier Hans Petter Jacobsen, daglig leder for tekstilprodusenten Aclima til E24.
Like før Norge ble rammet av koronapandemien, tegnet Aclima forsikring hos Euler Hermes. Konkursen i Gresvig og bransjesnakk om massive varelagersalg gjorde at Jacobsen stålsatte seg for et tøft 2020.
Og 2020 ble tøft, men på en annen måte enn Jacobsen hadde sett for seg.
– Da pandemien kom var vi veldig glad for at vi hadde forsikringen. Den gjør at vi ikke kan tape så mye på fordringene våre.
Kulturen i Norge er at vi baserer oss mye på tillit
Administrerende direktør John Justad i Euler Hermes Norge forteller at å forsikre seg mot uteblitt betaling og kunder som går konkurs historisk ikke har vært vanlig i Norge.
– Bedrifter forsikrer stort sett alt sønder og sammen, men ikke inntektene som de skal leve av. Kulturen i Norge er at vi baserer oss mye på tillit, men en kunde kan gå konkurs selv om du har kjent ham i 25 år, og det kan komme overraskende på, sier han.
– Antall solgte poliser økte med 50 prosent i fjor. Det var dager i mars da det ikke var nok timer i døgnet til å behandle alle forespørslene.
Relaterte artikler:
Marjamaa: – Vi har hele perioden hatt vekst i utlån
For abonnenter