FinansWatch

Aprila Bank ligger en måned bak skjema

– Vi har guidet en stund på at vi skulle ha 70 millioner kroner i run rate på årlige bruttoinntekter ved utløpet av året i år. Nå tror vi at det blir 50 millioner kroner i stedet, forteller Kjetil Barli, finansdirektør i Aprila Bank til FinansWatch.

Administrerende direktør Halvor Lande og finansdirektør Kjetil Barli i Aprila er optimistiske. | Foto: Jeanette Landøy Aune

Ved utgangen av september er utlånsvolumet for Aprila Bank på marginale 120 millioner kroner, selv etter en prosentvis sterk vekst i tredje kvartal. I februar ble det uttalt at målet for 2020 var 290 millioner kroner.

Ifølge en oppdatering fra Aprila blir tredje kvartal deres beste noensinne, med 68 prosent vekst i renteinntektene og 44 prosent vekst i fakturakjøpsinntektene.

Barli forklarer at ved utgangen av fjoråret hadde Aprila 800 kunder og en bruttoinntekt per kunde på 18.000 kroner. Nå har de 2500 kunder med en bruttoinntekt på 15.000 kroner.

– Med 3000 kunder ved utløpet av året, som vi nå guider på, har vi da hatt en kundevekst på 274 prosent, og vi er bare litt over en måned bak skjema. Utviklingen er ikke lineær. 

– Hva skyldes det at dere er omtrent en måned bak opprinnelig skjema?

– Det ene er at det har vært utfordrende å innhente svar fra noen kunder i forbindelse med løpende kundekontroll. Dette gjør vi for å ivareta antihvitvaskingsregler, og det er del kundekontoer vi har måttet stenge fordi vi ikke har fått svar i tide, svarer Barli og fortsetter:

– Det andre er at vi nettopp har lansert fakturasalg for fakturaer som sendes til privatpersoner, frem til nå har vi kun hatt B2B. Det hadde vi tenkt å lansere litt tidligere. Det er de to tingene som gjør at vi ligger bak skjema, forklarer Barli til FinansWatch.

– Hva har dere gjort for å innhente kunder?

– Vi har brukt in-app marketing i tre regnskapssystemer, i kombinasjon med tradisjonell digital markedsføring. Til sammen har disse regnskapssystemene 120.000 kunder. Dette har vært vår største kilde til nye kunder frem til nå. 15. oktober lanserte vi vår første ordentlige markedsføringskampanje. Det er litt tidlig å si hvordan det går. Vi skal begynne med radioreklame om en uke. Mange av samarbeidspartnerne våre har hatt stor suksess med dette.

Aprila Bank har nedjustert sine vekstambisjoner

Aprila Bank med rekordtall – og ny pauseknapp

Aprila Bank har store ambisjoner – spår dobling av bankkunder i løpet av året  

Mer fra FinansWatch

– Bulder Bank skal alltid vera ein utfordrar

– Vi skal halde på utfordrarposisjonen og vil heile tida søkje etter nye måtar og løyse kundane sine utfordringar på, seier direktør i Bulder Bank, Torvald Kvamme, til FinansWatch.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch